The power of goodbye

Just nu lyssnar jag på Madonnas- power of goodbye. Musik har alltid varit viktigt för mig. Det kan vara rytmen, bilden, texten- eller hela paketet som säger mig något. Då behöver jag lyssna vidare inåt på migsjälv- vilka strängar är det som vibrerar. Först grät jag när jag hörde denna låt. Sedan kände jag hur stark den är och bara njöt.

http://www.youtube.com/watch?v=8C20iTpDGW4&feature=related

Havet i videon är mycket symboliskt- det låter sig inte beskrivas, inte kontrolleras. Havet påminnner mig om det tidlösa, om det gränslösa, om att rätt och fel är konstruktioner. Om det omedvetnas starka kraft.

Jag har alltid haft problem med mitt ego, jag får brotta ner migsjälv mentalt minst två gånger i veckan. Jag är lätt att förnärma,  jag tolererar inte att bli begränsad eller beskuren. Jag tycker mycket om människor, men när man är med människor måste man ju också anpassa sig. Tillåta misstag, vara förlåtande. Och det gör jag - Jag är jättebra på anpassa mig, finna mig, förstå olikheter. Det är bara det att jag blir så trött av den inre striden. Det är som att jag spelar schack mot migsjälv. Som jag behöver överlista, utan att vinna för mycket - eftersom jag älskar att vinna och hatar att förlora. Ja, egentligen kanjag ju inte förlora- då ser jag bara någon annan aspekt av vinst - i förlusten finns en vinst...


Går inte mycket av livet ut på att säga adjö- eller göra avslut? På vad, det är svårare att veta. Allt man får till sig har också ett pris- säger runan Fehu.  Priset behöver däremot inte vara en utgift eller något som urholkar- tvärtom. Det kan vara den omedelbara förlusten som är vinsten. Att lägga sig av med dåliga vanor till exempel, eller göra sig av med en egotripp som kostar energi- även om man får tillfällig njutning. Eller avluta relationer som suger musten ur en. Eller bara släppa taget om prestige och rädsla. Man tappar kontrollen, blir vilsen och kommer ett steg närmare sin egen sanning.

Först hörde jag bara dessa rader
Your heart is not open so I must go
The spell has been broken, I loved you so
You were my lesson I had to learn
I was your fortress you had to burn


Och sedan de viktigare för mig just nu
Freedom comes hen you learn to let go
Creation comes when you learn to say no
Pain is a warning that something is wrong
I pray to god that it wont be long


Att släppa taget, släppa kontrollen, falla, flyta med, sköljas iväg. Det kan man göra för att man erkänner sig till  Tao. Man går Wu Wei- den väg man är ämnad att göra, andas, bara andas...det räcker. Livet kan man inte kämpa emot. Då går man miste om så mycket stort och vackert. En annan anledning till att släppa taget kan vara att man behöver avsluta något- medvetet och kontrollerat. Ett beteende eller något annat. Det är sådana gånger dödens kort visar sig i tarotläggningar. Så det kan i själva verket vara ett mycket positivt kort. Man måste läsa ihop det med helheten- som med allt annat.

Nu ska jag ägna mig åt mer världsliga ting- som att handla mat...

Kommentarer
Postat av: L

Är lite efter men denna text passade kusligt bra just nu... Andas, andas, andas

2008-04-28 @ 13:48:25
Postat av: Anette

Ja, tänk att andas... i frihet och kärlek. Det finns en meditationsövning som är såhär: Andas in: kärlek Andas ut: rädsla. Ett skönt sätt att slappna av, träna tillit och påminna kroppen om det som känns skönt.

2008-05-05 @ 10:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0