Denna jämställdhet

De skriver om Mambosar idag i DN. Vaddå?? Finns inga Papposar undrar jag. Dessutom undrar jag varför Mythbusters alltid alltid gör en manskropp i ballistisk gel när de ska provmörda någon.

Nåväl. Undersökningen gjordes i Stockholmstrakten. Var fjärde vuxen mellan 20-27 år bor hemma. Om man kollar bara på 20-23 åringarna så är sifftran.. 50%!!! Men det jag satta morgonkaffet i vrångstrupen över var...att nästan INGEN av de vuxna hemmaboende betalar hyra till sina föräldrar. Anledningar de uppger till att de bor hemma var: Det är bekvämt och billigt.

Nu har jag alltså trillat av stolen och slagit i bakhuvudet, så ursäkta mig men...föräldrar är människor. De betalar också hyra, de har också svårt att få ekonomin att gå ihop. Tänk om de valt att bo hemma och mormor/farfar för att de inte hade råd...Oj, oj.....

Drygt hälften betalar inte en krona hemma, nästan 60 procent av mamborna får tvärtom pengar av sina föräldrar.

Jag vet inte om jag kräks av hjärnskakningen eller av chocken som morgontidningen gav mig. Jo, jag vet att det har med bostadsmarkand att göra, och arbetslöshet. MEN de mammor och pappor som har vuxensmåbarn hemma betalar också hyra och kan också vara arbetslösa. Men de GER pengar till sina hemmaboende barn i stor utsträckning.
Säger en som flyttade vid 17 år och klarade mig alldeles utmärkt även om mycket av maten var blodpudding och makaroner. Jag var fri och självständig och vuxen. LYCKLIG!!!! Inte en tanke på att jag inte skulle våga eller klara av att bo själv.

Men min identidet är inte bara mamma...så jag vill göra barnen beredda för ett självständigt liv.
Då ska jag rocka loss.

Kommentarer
Postat av: marie

skrämmande.

jag flyttade åxå hemifrån när jag var 17 år.



jag vill att mina barn ska flytta när det är dax,efter gymnasiet.....jag vill åxå rocka loss =)

2009-05-05 @ 15:02:12
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: marie

skrivkramp i bloggen kan jag ha ofta, det är då jag slänger in roliga historier och knäppa bilder =)

2009-05-05 @ 15:15:24
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Alba

We rock! Redan nu trots hemmavarande barn av alla slag.

Du och jag - vi rockar!!

2009-05-05 @ 15:55:40
URL: http://absolutalba.blogg.se/
Postat av: Raghaad

hahaha. :), nu sitter jag och mumsar i mig den goda kladdkakan =)

2009-05-05 @ 16:19:46
URL: http://raghaad.blogg.se/
Postat av: Raghaad

SVAR; vad menar du med självbiografisk? =)

2009-05-05 @ 16:22:48
URL: http://raghaad.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Tack du....! blir så när man inte har annat för sig!

Kram

2009-05-05 @ 16:50:25
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/
Postat av: Raghaad

jaha okej hehe, visste faktiskt inte att det är hon som är "katia" i boken, ha rinte läst den annu ,

2009-05-05 @ 17:29:09
URL: http://raghaad.blogg.se/
Postat av: Speja

Det är viktigt att lära sig att klara sig själv och kunna kämpa lite, det hoppas jag kunna lära mina barn.

2009-05-05 @ 18:08:48
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Evelina

det är inte klokt!

jag flytta hemifrån när jag var 17 och har aldrig lånat en krona av mina föräldrar sen dess.



tack för dina tips & råd angående min hälsa, det uppskattas! <3



Nej bärbart EKG hade jag på sjukhuset, men nu ska jag ha nåt som mäter blodtrycket flera gånger i timmen i 24 timmar för jag har väldigt lågt blodtryck. Alldeles för lågt enligt läkaren (själv kan jag ingenting om sånt)



Ha en trevlig kväll!

kramar

2009-05-05 @ 18:40:12
URL: http://metrobloggen.se/evsi
Postat av: Barnens Hjältar

Hej vännen!

Ja antingen allergi eller stressrelaterat. Jag har en kollega som gör mig hyprstressad bara genom sin uppenbarelse och jag kände innan att nu får det räcka :P

Jag har lätt att få panikångest när jag blir stressad..

2009-05-05 @ 18:55:15
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Raghaad

japp det sak jag! =)

2009-05-05 @ 19:21:46
URL: http://raghaad.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Tror att mythbusters gör män för att statistiken säger att män mördas oftare än kvinnor ;-)

Jag tycker det är ok att skippa jämställdheten i det fallet ..muahahahha...

2009-05-05 @ 21:13:48
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Skulle aldrig tillåta att barnen bor hemma och inte betalar en enda krona. Visst är inte tiderna som det var när vi var ung, men det måste finnas en vilja hos ungdomarna & föräldrarna förståss. Jag säger alltid till min dotter att det är viktigt med betyg, gå gymnasiet och satsa på högskolan för att bli nåt. Jag har gått den hårda vägen så jag vet att det inte är den allra bästa. Min dotter har redan bestämt sig att flytta från 18 års ålder. Det vill hon, och är det möjligt så varför inte. Hon måste bli självständig och klara sig själv. I värsta fall så få hon leva som en fattig student i några år, men sen får hon säkert jobb och lever gott. Man måste finnas där för stöd mm, men förstår att man kan bli skräckslagen av såna rubriker (men låt dessa passera våra tankar).



Ha en fin kväll! Tack för dina härliga kommentarer. Ha en skön helg i stugan! Och du barnen växer upp och du får din tid att rocka loss...



Kram Birgitta

2009-05-05 @ 22:09:19
URL: http://birgittagh.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Skulle aldrig tillåta att barnen bor hemma och inte betalar en enda krona. Visst är inte tiderna som det var när vi var ung, men det måste finnas en vilja hos ungdomarna & föräldrarna förståss. Jag säger alltid till min dotter att det är viktigt med betyg, gå gymnasiet och satsa på högskolan för att bli nåt. Jag har gått den hårda vägen så jag vet att det inte är den allra bästa. Min dotter har redan bestämt sig att flytta från 18 års ålder. Det vill hon, och är det möjligt så varför inte. Hon måste bli självständig och klara sig själv. I värsta fall så få hon leva som en fattig student i några år, men sen får hon säkert jobb och lever gott. Man måste finnas där för stöd mm, men förstår att man kan bli skräckslagen av såna rubriker (men låt dessa passera våra tankar).



Ha en fin kväll! Tack för dina härliga kommentarer. Ha en skön helg i stugan! Och du barnen växer upp och du får din tid att rocka loss...



Kram Birgitta

2009-05-05 @ 22:29:49
URL: http://birgittagh.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Ja du har säkert rätt :-)

Pryda amerikaner ;-)



Det är tufft med styvisar..det enda vi bråkar om..ifall vi någonsin bråkar.. Vi gör ju alla så olika och det blir mest skit ju fler som är inblandade tyvärr..

Andas lugnt..afirmera mera..det gör jag :-)

2009-05-05 @ 22:46:41
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: purplerain

Jag Rockar loss... Haha, trodde aldrig att den tiden skulle komma. Inte för att jag längtade efter den då när barnen var små. Har ju 2 barn som bor kvar hemma. Men dom är sjäkv försörjande sen dom var rätt unga. Dom lär flytta så fort skolan är klar. Det är ju det naturliga att man längtar efter att få bli vuxen på riktigt. Men vi bor i ett stort hus. Alla har en våning var. Så vi trampar inte på varandra direkt. Och jag kan Rocka...

2009-05-06 @ 08:44:57
URL: http://www.purplerain.devote.se
Postat av: Lena

Ja nog har det förändrats sig en hel del med åren. Jag flyttade hemmifrån och stog på egna ben som 18 åring. Jag hade iof ett fast jobb. Vi har försökt få våra barn att bo hemma så länge de läser och orkar stå ut med att bo hemma för att de inte skulle behöva ta så mycket studielån. Dottern flyttade när hon var 20 och sonen var 22 nu har vi bara 12 åringen kvar hemma.



För oss har det varit viktigt att trycka på och se till att de har sökt sommarjobb och att de haft lite extra jobb. Viktigt att man redan som ung förstår att pengarna inte bara dimper ned utan att man måste jobba för att få dem. Likaså att man redan som ung kan lära sig spara och hushålla med sina pengar så att man den dagen man ska stå på egna ben har bättre förutsättningar.



Intresant ämne du tog upp :)



ha en fin dag!

2009-05-06 @ 09:56:43
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Erika

Att bo hemma och inte betala en enda krona eller överhuvudtaget hjälpa till,är latsyndromrelaterat och bekvämligt anser jag. Något dom förmodligen aldrig behövt göra heller under sin uppväxt. Vad jag menar i detta är....barnen blir som vi formar dem. Behöver de aldrig hjälpa till eller göra rätt för sig på något sätt, eller det tidigt ställs krav, jamen då blir det därefter oavsett dåligt på arbetsmarknaden. När dem blir så pass stora att det går och fordra en del från dem, så fortsätter dem att dra nytta av sin bekvämlighet. Ofta är tankegången mamma städa mamma fixa mat mamma gör det och det...bla bla.



Aldrig i mitt medvetande jag hade tillåtet något sådant, och det förekom heller aldrig innan mina stod på egna ben. Vet själv hur det var när jag växte upp. Tidigt fick jag och min syster hjälpa till, lära oss laga mat, städa,tvätta, helt enkelt sköta ett hem. Mamma lärde oss allt som fanns att tillgå. Jag var också glad över den lärdomen när jag tidigt flyttade hemifrån. Jag lagade min egen mat jag bakade och jag trivdes med mitt egna liv, för jag visste hur det skulle gå till. Redan som 15-åring hade jag mitt första jobb. Efter skoltiden slut var det inte vanligt att man skulle läsa vidare. Utan jobba och dra sitt strå till stacken i familjen man växt upp med. I bland känns det som om jag var född på 1800-talet. Allt var inte roligt på den tiden jag föddes.



Vinkelevink!







2009-05-06 @ 10:51:51
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0