Livsgnista och koncentration

Tänk, att de två följs åt!
Om man inte förmår vara i sigsjälv, centrerad i sitt eget liv...så kommer stressen. Blir stressen överväldigande för organismen, som människan är, så kommer ibland andra symtom. Som hjärtklappning eller sömnproblem.


Att nå sitt centrum.
Det kan man göra genom koncentration, genom att "bara" vara finner man balans. Carpe diem, har ni hört talas om, Carpe punctum är något liknande. (råder er att läsa om det, genom att klicka) Man ska fånga stunden, vara i nuet. Mindfulness kallas det visst i dessa moderna dagar... Yoga, meditation, att måla, idrotta- vad som nu leder till en sådan stund av koncentration är till nytta för en person. (bilden från http://joybringer.gaia.com/photos)

Jag diggar tanken med mindfulness: Där du går, där är du! Smaka på allt. Upplev det du ser, var där du är. Läs mer om mindfulness på:
Mindfulness i vardagen
Mindfulness meditation
Mindfulnesscenter

När jag försöker meditera nuförtiden är jag otränad på det. Jag behöver finna centrum och stressorerna är triggade, då börjar hjärnan hjälpa till..."försök nu att tänka dig en lugn rofylld plats"....mitt medvetande får inte lugn för min hjärna bara pratar och pratar och pratar! Fast den vill bara det bästa, vill bara hjälpa till.... mitt medvetande fnyser till svar....Om du inte bara tänkte så mycket, skulle vi inte sitta här, du och jag och brottas. Kan du inte bara hålla tyst så denhär starka och vackra kvinnokroppen och själen kan få lite lugn. Då svarar hjärnan: jo, jag kan lägga upp en plan för hur det går till att vara tyst och koncentrerad...jag har läst om det och det fungerar på följade vis...medvetandet svar: TYST!!! Sådär håller de på..så ni förstår ju hur det kan gå...Jag har alltså låtit mig bli för ocentrerad. Jag måste återerövra detta. Men hur kunde jag släppa det så långt? Kanske för att det har varit mycket, mycket hänsyn att ta åt alla möjliga håll utåt, utanför mig- de senaste åren. Det har behövts, jag har gjort något gott, men nu måste jag åter ritka blicken inåt mot migsjälv.

Kroppen talar till mig
Att åka skidor, att idrotta eller spela gitarr, gör faktiskt att det tystnar i huvudet. När kroppen får gå före, och energin används till det jag gör. När jag sjunger så får inte pratet plats, eftersom jag sjunger texter. Idag pratade jag med doktorn, en klok och lugn karl. Jag har för övrigt inte varit till doktorer nästan alls under mitt liv. Men nu har jag behövt. För några småsaker. Men hjärtklappningen, frågade jag? Ja det heter...också klämde han till med ett långt namn och sade visst låter det tjusigt? Det är inte farligt men obehagligt. Men att det sticker till i hjärtat då? Ja, det beror på att du är stresad, när hjärtat slår lite för fort får det syrebrist och då känns det så. (Hjärtchakrats - Anahathas symbol och färg på bilden, bilden från www.yogaasmedicine.se/page9.html)

OK- så syrebrist i hjärtat är inte farligt....Jag förstår vad han menar...dock.
Men jag börjar undra, hur mår folk egentligen, om detta är vanligt?

Läget idag:
Själv håller jag ju på med egenhändigt startade projekt livskraft. (Vill någon hänga på är den välkommen.) Därav skidåkning och funderationer. En sak som jag upptäckte idag: efter skidåkningen satte jag mig i bilen och lyssnade på Dire Straits Brothers in arms. Istället för att sköljas med i musiken började hjärnan gorma igen:
Den låten är så fin, den skulle man kunna ha på en begravning, jaaa, samtidigt: Imorgon ska vi ha med ved, den kan jag köpa på...och vi kan lasta den där...och vi kan fika där...och stavarna jag köpte var korta men jag kan ju byta ut trugan på de gamla och... Mitt medvetande antog genast utmaningen och med jämna mellanrum röt det till: lägg av! Carpe Punctum! Till sist började de samarbeta, det var första gången på länge. Hjärnan såg till att backa lite och höjde basen i musiken, medvetandet såg till att ständigt föra tillbaka tankarna in mot mitt varande istället för allt görande som finns utanför mig.

Kanske är jag något på spåren...?
Hur gör ni för att inte förlora er i alla tankar om vad som ska göras och har gjorts och bla, bla bla...'
Tips någon?


Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Japp, det är inte farligt..jag kan flyga ;-)

2009-03-03 @ 18:11:55
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: E

TACK kära du för din stöttning, vet inte hur jag ska förklara vad det betyder-det gör det verkligen måste jag säga.



Jag har fått respit fram till maj nu och det är ett lugn för stunden...Här ska det liggas. ;-D Nu ska jag läsa ikapp mig hos dig.



En stor kram till dig.



2009-03-07 @ 02:45:18
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: E

Jag går långa promenader och försöker rensa skallen, ingen musik i öronen utan bara det naturliga bruset.



Jag är lättrörd nu för tiden men ljuset du tände, då skvalade det...TACK

2009-03-07 @ 16:19:38
URL: http://thedevilwears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0