Irri, birri, arg...
Nu går skam på torra land:
Mina båda pojkar spelar hockey. Det bästa i livet, det är när flera lag möts på ett så kallat sammandrag. Säger Hampus, 6 år född 2002. NU har de kommit på att det egentligen är 01:ornas lag. Så 02:orna och 03:or ska inte få vara med på det sammandrag. Som äger rum om 7 dagar!!! Om det blir platser över så ska de 5- 6 åringar och är mest intresserade och bra utvecklade få vara med. Alla dessa småspelare med föräldrar som slitit så, som alla vill så mycket. Som spelat mot killar mycket större än dem själva när antalet spelare födda 01 inte räckte till...H stod målvakt tre matcher en och samma dag, fast han aldrig ens provat det tidigare- DÅ behövdes han...
Tror ni jag tänker stå i någon cafeteria eller städa några golv, efter ett sammandrag som utesluter och där man säger att alla som är med i laget, är plötsligt inte med i laget...icket!
Såhär står det i klubbens stadgar:
Ska jobba för....god sammanhållning och ansvar för sina medmänniskor.
Målet med verksamheten är att skapa en klubb med en sportslig- och social särprägel, där glädje och lust kring idrottandet ger bra utveckling för spelare, ledare, föräldrar och grupp.
Hur tar man med ett sådant beslut ansvar för sina medmänniskor, vilken är den sociala och sportsliga särprägeln?
Vilka av mina principer bryter detta mot?
Solidariteten: Förr behövdes de små, och har bidragit till att 01:orna fått spela....NU behövs de inte längre. Då kan man bara kasta dem åt sidan?
Det lekfulla inslaget: I idrott på denhär nivån, är det ett stort msistag att föra in element som bidrar till konkurrens och utslagning.
Demokratin: Med ett medlemskap i ett lag följer skyldigheter, men också rättigheter. Dessa barn har skyldigheterna gentemot laget kvar, men inte rättigheterna?
Lustfyllt lärande: Att uppmuntra glädje och motivation. Är viktigt för lärandet. Hur ska tränarna kunna uppmuntra barnens intresse, när de samtidigt säger att de "mest" intresserade kan få vara med. Hur avläser tränarna vilka som är "mest" intresserade av så unga barn. Om någon håller på att tappa motivationen, så har klubben ett ansvar över att hjälpa denne unge spelare att hitta lusten och glädjen igen. Hur gör man det om man inte får vara med? Intresse är ingen prestation, intresse är en förutsättning för lärande!
Såhär säger Riksidrottsförbundet om barnidrott.
En bok om leken inom idrotten. Från recentionen:
Leken inom idrotten vänder sig till dig som är ledare för barnidrott och vill lära dig mer om lekens betydelse för barns utveckling. Att lek är naturligt för barn känner du säkert till men visste du att det är avgörande för ett barn att få leka för att kunna utvecklas på ett positivt sätt?
Leken inom idrotten beskriver vad lek är och vad barn lär sig genom att leka. I häftet finns ett antal frågor med uppmaning till dig att fundera över hur idrott kan göras mer lekfull för barn.
Innehåll:
Rätt till lek Lekens betydelse Utveckling genom lek Språk i leken Barn som inte vågar leka Idrottslek I lek får man vara den man vill Regellek Bråklek Vad är tillåtet att leka? Vilken idrott? Lek och inlärning Positiv självbild
Min rätt till idrott. Ett arbetsmaterial för tränare och klubbar om barns idrottande. Kanske något att tipsa vår klubb om...Ur recentionen:
Min rätt till idrott är ett processmaterial där din uppfattning och erfarenhet är utgångspunkten i diskussionerna. Du får fundera och tycka till om barns delaktighet, allsidig träning, tävlingsmomentet och om ledare inom barnidrotten.
Materialet är också ett stöd för föreningar som ska arbeta fram en policy och handlingsplan för sin egen barnidrott.
Innehåll:
Med tanke på barn Med tanke på idrott Gör barn det barn vill göra? Se hela barnet Tävlingar för barn Ledare för barn Från sagt till gjort
Mina båda pojkar spelar hockey. Det bästa i livet, det är när flera lag möts på ett så kallat sammandrag. Säger Hampus, 6 år född 2002. NU har de kommit på att det egentligen är 01:ornas lag. Så 02:orna och 03:or ska inte få vara med på det sammandrag. Som äger rum om 7 dagar!!! Om det blir platser över så ska de 5- 6 åringar och är mest intresserade och bra utvecklade få vara med. Alla dessa småspelare med föräldrar som slitit så, som alla vill så mycket. Som spelat mot killar mycket större än dem själva när antalet spelare födda 01 inte räckte till...H stod målvakt tre matcher en och samma dag, fast han aldrig ens provat det tidigare- DÅ behövdes han...
Tror ni jag tänker stå i någon cafeteria eller städa några golv, efter ett sammandrag som utesluter och där man säger att alla som är med i laget, är plötsligt inte med i laget...icket!
Såhär står det i klubbens stadgar:
Ska jobba för....god sammanhållning och ansvar för sina medmänniskor.
Målet med verksamheten är att skapa en klubb med en sportslig- och social särprägel, där glädje och lust kring idrottandet ger bra utveckling för spelare, ledare, föräldrar och grupp.
Hur tar man med ett sådant beslut ansvar för sina medmänniskor, vilken är den sociala och sportsliga särprägeln?
Vilka av mina principer bryter detta mot?
Solidariteten: Förr behövdes de små, och har bidragit till att 01:orna fått spela....NU behövs de inte längre. Då kan man bara kasta dem åt sidan?
Det lekfulla inslaget: I idrott på denhär nivån, är det ett stort msistag att föra in element som bidrar till konkurrens och utslagning.
Demokratin: Med ett medlemskap i ett lag följer skyldigheter, men också rättigheter. Dessa barn har skyldigheterna gentemot laget kvar, men inte rättigheterna?
Lustfyllt lärande: Att uppmuntra glädje och motivation. Är viktigt för lärandet. Hur ska tränarna kunna uppmuntra barnens intresse, när de samtidigt säger att de "mest" intresserade kan få vara med. Hur avläser tränarna vilka som är "mest" intresserade av så unga barn. Om någon håller på att tappa motivationen, så har klubben ett ansvar över att hjälpa denne unge spelare att hitta lusten och glädjen igen. Hur gör man det om man inte får vara med? Intresse är ingen prestation, intresse är en förutsättning för lärande!
Såhär säger Riksidrottsförbundet om barnidrott.
En bok om leken inom idrotten. Från recentionen:
Leken inom idrotten vänder sig till dig som är ledare för barnidrott och vill lära dig mer om lekens betydelse för barns utveckling. Att lek är naturligt för barn känner du säkert till men visste du att det är avgörande för ett barn att få leka för att kunna utvecklas på ett positivt sätt?
Leken inom idrotten beskriver vad lek är och vad barn lär sig genom att leka. I häftet finns ett antal frågor med uppmaning till dig att fundera över hur idrott kan göras mer lekfull för barn.
Innehåll:
Min rätt till idrott. Ett arbetsmaterial för tränare och klubbar om barns idrottande. Kanske något att tipsa vår klubb om...Ur recentionen:
Min rätt till idrott är ett processmaterial där din uppfattning och erfarenhet är utgångspunkten i diskussionerna. Du får fundera och tycka till om barns delaktighet, allsidig träning, tävlingsmomentet och om ledare inom barnidrotten.
Materialet är också ett stöd för föreningar som ska arbeta fram en policy och handlingsplan för sin egen barnidrott.
Innehåll:
Kommentarer
Postat av: soffies
hmmm va trist när det blir så,
min pojke va med i hocky när han va mindre men de plockade ut de som va bäst å de fick fortsätta på elitnivå sen,
men men han blev inte så lessen för det han valde fotboll istället fast en del grabbar tar det ju inte så enkelt på det,
tycker det kunde gå till på ett smidigare sätt men hur å de pojkarna är ju ändå så små!
ha en goo kväll
Postat av: Barnens Hjältar
Förstår att du är upprörd, det skulle jag med varit. Bra att du tyar reda på vad som gäller..man är sin egna bästa kämpe ;-)
Trevligt att du uppmärksammar autism awarenessbandet, det värmer :-))
Trackback