Idag är en märklig dag.

Den är din!
Människan är liksom predestinerad att tvivla. Att undra, att grubbla, vi har förmågan att både se tillbaka och tänka framåt. Det är en mycket stor utmaning för mig att vara här och nu. Man kunde ha gjort annorlunda, man kanske skulle ha...och blev det på bästa, bästa sätt nu? OM...inte och ifall....Ja, kanske fler känner igen sig. När man är osäker inför något nytt och samtidigt vill...när man inte vågar men benen går av sigsjälv, framåt på livets väg. Eller när man stannar upp och tvekar, fast man egentligen hade bestämt sig. Trodde man. Förväntan och misströstan ,oro och hopp i en salig blandning. Det kan handla om att byta jobb, eller stanna kvar, hur mycket man ska satsa i olika relationer, hur man ska tapetsera en vägg, vilken bok man ska läsa, vilken middag ska lagas, hur semestern ska bli, vad man ska fotografera....

Men..

Det är osäkerhetens troll som skräms, och han står hand i hand med hoppets älva som rör runt fjärilarna i din mage. Bakom dem står din historia och den är vad den är, stadig, solid och leende. Men vägen framför de tu, är en nykrattad grusgång som bara väntar på att få se dina fotavtryck. HUR avtrycken ter sig : vindlande, vinglande, hasande, stolpande, tveksamma, trevande, taktfasta, målmedvetna, hoppfulla, stunsiga, glada, lätta eller tunga. Så leder de alltid framåt. Det är upp till dig. Oavsett hur avtrycken ser ut så är de vackra. Alla spår du lämnar på jorden är vackra. Allt du gör är alltid rätt, det livet blir är altlid vackert. Men ingen annan än du avgör, hur avtrycken på grusgången ska se ut.


Det du var igår kan du vända ryggen och lämna bakom dig.
Det du gjorde igår är alltid en del av dig och alltid det rätta.
Lev livet framåt.

Vad illustrerar inte denna ständiga vår som finns inom människan än Karin Boyes Visst gör det ont?
Visst gör det ont
Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan 
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
                             och det som stänger.













Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider  -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra  -
svårt att vilja stanna
                              och vilja falla.




Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden  -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
                              som skapar världen.


Kommentarer
Postat av: Kattis

Hejsan!

Hoppas allt är bra med dig och att våren gör oss lite piggare och gladare.

Ha en finfin dag!

KRAM

2009-04-01 @ 08:45:25
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: E

God damit vad duktig du är på att skriva, älskar ju din blogg.



Karin Boye var inte igår man hörde :-D



Men vad sött måste jag säga, hon blir en catwoman det hör jag direkt det jag. Ja, de sägs ju vara så de där små.



Nu ska jag fortsätta att arbeta men det är roligare att surfa :-D



Kramar

2009-04-01 @ 09:45:20
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: E

Ja,det är banne mig bara LW som slår duktiga brudar som oss :-D



Försöker vara effektiv och då kan man unna sig lite surf mellan åt. Just nu hade jag velat ha långlunch och bara njutit av solen och mått bra.



hahahha vi kanske skulle ta och olja in oss och strutta dit? Vore väl något det? ;-D

2009-04-01 @ 10:19:19
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: E

Hahhahaha exakt, jag vet ju var han bor. Kan ju inte vara så svårt att ta sig in där? ;-D mohhahahah flinka fingrar och oljade kroppar, det gör susen.



Vet inte om han gör det men håret hans är ju oljigt ibland så kanske, vem vet? Annars tar vi grabbarna från inbjudningen. För de VET jag gillar det.



2009-04-01 @ 10:45:54
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: E

skrattar så jag gråter vill gärna se dig åka kana oljig utför en trapp. Tänk fancy-pansy grabbarnas min då.



Ja, hygien är jag noga med, hår som luktar gammalt är inte min melodi måste jag erkänna. ;-)

2009-04-01 @ 13:51:36
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Bloggullet

Så fina ord, så är det och det är trösterikt att tänka på. Och Karin Boyes dikt är ju våren i sig själv och känslorna man känner.

Kramar

2009-04-01 @ 13:52:30
URL: http://gladana.blogspot.com
Postat av: Micke

Är inne o önskar dej en god kväll.

2009-04-01 @ 20:38:33
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Mikaela

gett dig en award i min blogg.

2009-04-01 @ 21:52:11
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0