Saliga äro de okunniga...

Skolministern säger:
Det är bra att skolk förs in i betygen, det leder till sjunkande moral och kunskapsbrist. Ingenstans i vuxenvärlden får man komma och gå som man vill.

Hm....betygen är målstyrda- har jag nått en viss kunskapsnivå så har jag kunskaperna och får betygen- oavsett närvaro. Det kan däremot vara svårt att erövra kunskapen om man är frånvarande. Herr minister vill ändå att frånvaro skall påverka det sammanlagda betyget.

Närvaron tycks vara en samhällsfråga.

Nästa ögonblickbild: En reporter stötte på ministern i malmö och frågade: - Hur har du transporterat dig hit? - Med flyg, svarar Björklund. (och ser skuldmedveten ut) -Så du valde inte det mer miljövänliga och ekonomiska tåget. -Nej, jag gör bara så som sekreteraren planerat.

Kunskapsbrist: Herr Björklund, har den senaste tiden uppmärksammats för sina kunskapsbrister vad gäller internationella rapporter och resultat omkring de svenska skolelevernas kunskapsnivå och moral. Kanske ingen hade koll på vad han gjorde, han kanske kom och gick som han hade lust?

Min tolkning av herr Björklunds åsikter: Lydnad är viktigare än kunskap. Det är således mer viktigt att åka med dyra färdmedel än att tala sanning i uttalanden om skolan- Det är ju trots allt inte lika viktigt med kunskap... för vår skolminister.

Som sagt: saliga äro de okunniga...

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0