Lycka...

Varför luras vi att tro att lycka är detsamma som frånvaro av sorg? Vem är det som säger det, alla eller ingen. Och vem lyssnar och tror på det dolda och ibland tydliga budskapet? Idag såg jag ett boktips - en av alla dessa receptböcker på ett lyckat liv. Eller receptböcker för att skapa sig en upplevelse och känsla av lycka. Ibland bör det materiella förändras enligt principen mer -rikare - STÖRRE - lyckligare. Andra gånger förespråkar böckernas författare att man förändrar inställning, modifierar sitt inre så att man blir framgångsrik. Leder anpassning till lycka? Blir en människa sannare genom att köra över sitt känsloliv- undrar jag? 

Lyckans verktygLyckans verktyg - en vetenskaplig guide till lycka av Sonja Lyubomirsky. Denna bok gör anspråk på att vara vetenskaplig men samtidigt andlig- tycker jag vid en första anblick. Smart försäljningsknep. Då är det som står sant både ur ett yttre och inre perspektiv.
Boken hade en intressant kapitelindelning:

1. Uttryck tacksamhet
2. Odla optimism
3. Gör snälla saker
4. Vårda sociala situationer
5. Lär dig handskas med svårigheter
6. Lär dig förlåta
7. Njut av livets glädjeämnen
8 . Sträva mot att uppnå dina mål
9. Praktisera religion och andlighet
10. Ta hand om din kropp

Jag tycker fortfarande bäst om "9 tumregler för ett bättre liv" Formulerade av psykologen John Gray. För övrigt samma författare som till Män är från Mars, Kvinnor är från Venus-. En bok många pratat om men som jag aldrig fått lust att läsa. Jag tror inte på könsindelningen. Tumreglerna är så bra att man inte ens behöver läsa boken!!

  • Tro som om mirakel är möjliga
  • Lev som om du har din frihet att göra vad du vill
  • Lär som om du är nybörjare
  • Älska som om det är för första gången
  • Ge som om du redan har det som du behöver
  • Arbeta som om pengar inte spelar någon roll
  • Slappna av som om allt kommer att ordna sig
  • Tala till Gud som om han lyssnar

  • Idag hade jag också en mejlväxling med en god vän. Och nu har jag landat i följande tankar:

    Mormor sade ofta "Den dagen den sorgen" dvs ta inte ut olyckan i förskott. Att det gör ont då räcker. Kloka ord. Som jag gör mitt bästa att hålla mig efter. Det betyder för den skull inte att man ignorerar det som gör ont. Att säga "det som inte dödar härdar" det är bara elakt. Det gör ont att leva ibland. Det får göra ont. Smärta och kärlek och rädlsa kan inte förringas och rationaliseras bort eller läggas på våg och jämföras. Alla har 100% av allt. Fast det är väldigt olika hur...

    Vad är det jag hör?
    Jag hör ett lågt viskande, mellan människor, i händerna som byter pengar, varor och tjänster. Jag ser skuggan i ögonen på småbarnsföräldrar som inte orkar coacha sina barn till fotbollsproffs (eller stimulera läsningen hemma), som inte kan köpa dem världen (eller ens mjölk var dag) eller ta ner stjärnorna. Det börjar redan på förskolan. Vad skolar vi in barnen i för tänkande då? Många vill inte delta i alla "måste aktiviteter" som gör att barnet får en god social status. Men gör det ändå. För vems skull?

    Det är en illusion att vi kan investera i ting, upplevelser och människor. Planera tillvaron och sedan leva på medan graden av lycka och meningsfullhet bara läggs på hög och växer. Med en förutbestämd räntesats. Om du investerar 20 minuter kvalitetstid med ngn tycker den 5% bättre om dig...? Om du har 10 000 på kontot blir du 3% tryggare...? Om du köper klänningen som är 50% billigare blir du 12% lyckligare med köpet...? Om du köper 12% dyrare märkesklänningen blir du 20% attraktivare och därmed lyckligare...?

    Fehu- Vad kostar det oss?
    Nej, alla investeringar och förändringar kostar, inte bara pengar och därmed utrymme till annat. Ibland är kostnaden att göra sig av med en dålig vara när man vinner hälsa. Då är det enkelt. Andra gånger bryts värdefulla sammanhang när man möter den stora kärleken. Hur väljer man då, orkar man vara modig? Sådant kan ingen i världen spalta ner i list- form. Det gäller bara att leva livet, så sant som möjligt- din egen sanning. Men tillsammans med andra - som ekorrarna.

    Att ge till andra är lycka...för mig.


    Kommentarer
    Postat av: Magnus

    För många är lycka att vara i gemenskap med en massa som tycker exakt likadant som en själv! Typ kykrkofolk,fotbollshuliganer och modomatchbesökare!

    2008-06-02 @ 20:02:50

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0