Bekräftelse

vaxa

Det är viktigt med bekräftelse. En total avsaknad av bekräftelse kan kallas för utfrysning. Ni vet hur det blir med en bebis som inte får bekräftelse på sina behov och känslor - det påverkar både det fysiska och psykiska växandet - obönhörligt.  Bekräftelse har alltså starka samband med växande. Bekräftelse kan göra människor mindre rädda, mer trygga och på det sättet mer fria. Vilken god spiral att befinna sig i- fria och orädda människor är mer generösa och ger andra bekräftelse osv...
Vi behöver andra människor.

Filmen "I Legend" kan först tyckas påminna om Resident evil filmerna. RE är en klassisk rysar/thrillerfilm medan den förra snarare är ett magnifikt tankeexpriment: Vad händer om vi är den enda kvarvarande människan på jorden? Hur kan vi upprätthålla vår mänsklighet? Huvudpersonen i filmen försöker tillgodose behovet av andra människor genom att se inspelade filmsekvenser där människor pratar. Det räcker inte han behöver också känslan av sammanhang. Så han håller sig fast vid sina vanor och rutiner samt sin gamla roll som soldat. Samspel och interaktion får han genom sin hund, behovet är så stort att han till och med ställer upp skyltdockor som han låtsaspratar med.

Vad håller honom vid liv?
Framförallt håller han fast vid sitt uppdprag, att kämpa mot sjukdomen. För att klara det har han sitt personliga mantra. "Jag kan fortfarande fixa dethär, jag ger inte upp, jag kan!" Detta upprepar han gång på gång. När tillsist han lyckas uppnå målet, att ordna ett motgift till den pandemi som dödat de flesta och förvandlat resten till monster- försvinner också meningen med hans liv. Han som stått emot och överlevt mot alla odds - dör. Offrar sitt liv. Han har ignet annat som bär honom. Inga relationer. Ingen överlevnadsinstinkt eller vilja.

Vad gör oss mänskliga?
Är det intelligensen- om man ser på de zombies som drar fram förstår man till sist att de är lojala mot varandra, precis som en vanlig människa. De är också intelligenta och kan planera och samordna sina handlingar. Det gör dem inte mänskliga. Det som saknas är instället respekten för livet. För allt liv.

Vad händer med en människa som blir osynliggjord?
Det funderade Berit Ås över- när hon gav sig in i politiken. Hur gör de här gubbarna för att påverka varandra att inte lyssna och mig att bli mindre? Hon studerade noga och kom med motstrategier. Själv förstod hon inte att hennes upptäckter skulle ge gensvar över världen. Denna kvinna är fantastisk. Hon har blivit utslängd som Fn delegat- eftersom det hon tyckte inte passade, hon har arbetat för trafiksäkerhet. Det jag ser som en röd tråd i hennes gärningar är en kärleksfull oräddhet. Ett civilkurage och en god etisk kompass. En vilja att göra världen bättre och en tro på att hon kan det. "Man vet aldrig vad som kommer att göra bäst nytta, eller hur, men om du tror på något så ska du göra det!"

Hennes härskartekniker är vid detta laget välkända, ytterligare författare har tagit vid och skrivit mer/ annat om dem. Ås har beskrivit hur man motagerar, hur man bryter mönstret, eller inte faller in i det och på det sättet hjälper personen som härskar att göra det.

Khalil Gibran har skrivit om friheten i Profeten:
"Och om det är en fruktan ni vill fördriva, så har denna fruktan säte i ert hjärta och inte i den fruktades hand."


Symboler reglerEtt team vid Stockholms universitet har vänt på steken och formulerat fem bekräftarstrategier:
De kunde man använda sig av, medvetet- tänk om det sprider sig...Hur skulle världen då se ut?

  • Synliggörande - Sätt upp barnens teckningar - Jag känner mig så glad när du välkomnar mig! - Tack för att du skickade mjölken, Vilken god mat du lagat...
  • Respekterande -Lyssna aktivt (även på den som talar om något du är ointresserad av )- Du vill att jag tar av mig skorna innan jag går in- så då gör jag det. - Inte prata mitt i sin älskades kvällsläsning;-)
  • Informera - Jag kommer hem kl --.-- Imorgon kommer vi att få besök av... -Åtgärdsprogrammet vi skrev fungerar inte så vi ska utvärdera det och revidera - Imrogon blir det ett läxförhör.
  • Dubbel belöning - om du kommer blir jag glad, om du inte kommer så välkomnar jag dig ett annat tillfälle som passar dig bättre.
  • Bekräfta rimliga normer - du blir utslängd från skolan om du klottrar på bänken, eller utställd på bron om du tuggar med öppen mu- är inte rimliga normer. Däremot: Hemma eller i klassrummet gäller dessa trivselregler/ så vill vi ha det tillsammans. Är nödvändigt för att inte förvirring ska uppstå. Om inte gemensamma normer finns skapas osäkerhet. Några måste ha tolkningsföreträde och i handling visa vad som går an medan andras handlingar blir utdömda- för att dessa personer inte har mandat att sätta normer. Gemensamma normer, som är rimliga för de inblandade skänker trygghet- Ex Vi tackar för maten, vi städar vårt eget rum, vi ber om saker på ett trevligt sätt, vi hjälper varandra om vi kan, vi räknar med alla, vi äter godis på lördagar, vi har respekt för varandras utrymme...

Så- ut och bekräfta andra människor, du ska se att det kommer dig till glädje!
Jag ska försöka läsa mer om dessa bekräftasstrategier- vid tillfälle....


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jodu,visdoms ord...som att sätta pärer enliten grej ger tiofalt igen bara jorden är gödslad...

2008-05-08 @ 20:00:09
Postat av: Anette

Mmmm...fast om det är jordgubbar man vill ha...så gör man bäst i att inte gödsla..

Men ger man bara plantan rätt bekräftelse/ förutsättningar så skickar den ut många revor och mångfaldigar sig...

2008-05-08 @ 23:00:32
URL: http://sexbarnsmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0