Fritidshus

Hmm...image69
Jo, det är fint och mysigt och släkten som jobbat så på det och fina minnen, fast mest någon annans...
Men- hur ska man stå ut med att betala nästan 11 000:-/ år i elkostnader. När stugan värms med ett pytteelement under vinterhalvåret och spisen används 20 ggr/ år. Är det värdefullt när familjen består av fem barn och ett på väg, med födelsedagar och semestrar och kanske en liten, liten tur på bio och bad ibland? Tänder går sönder helt utan att man planerat för det och ibland ska hår klippas...Det är ju vardagsekonomi det handlar om.


Lillan som snart kommer, hon ska inte behöva börja för tidigt på dagis, utan i rättan tid. Inte ska hennes behov ställas emot höga, dumma kostnader som är helt onödiga. En lösning är ju att ta ut fler föräldradagar under året och skynda sig att börja jobba så man får en högre inkomst...så är det för många. Mig också, jag ser till att arbeta en viss procent minst fram till jul. Det beror på att jag behöver avsluta utbildningen jag går i mitt jobb, en utmaning med bebis- visst men det ska nog gå bra. I maj är det examination. Och jag kan ju läsa på mina villkor, när det passar- bara arbetstiden fylls. Och det gör den. Särskilt under småbarnsåren tycks det viktigt för många att renovera och fixa och greja. Att vara i nivå med alla bilder i alla småbarns och hem och inredningstidningar. Människordjuret behöver sätta bo. Sådant kostar. Så glad att jag vuxit ifrån det- att jag redan renoverat 1-2-3-3 och 1/2 hus och därför är rätt så nöjd.... (ett hus renoverades i två omgångar och jag har itne ens räknat med det lilla spackel och färg som satts i nuvarande hus, fast det var ju bara roligt...)

Jag bara undrar?
Inkomstbepröva barnbidraget- det är jag iallafall för. Vi skulle nog rätteligen bli utan. Inte ska något barn använda det som fickpeng- skoj att ha rörelseutrymme och kunna köpa vad m,an har lust med. En ponny till födelsedagspresent står på intet vis i konflikt med den unges rätt att konsumera. Samma peng för andra handlar om att kunna införskaffa den allra viktigaste maten till barnen. Kläder- det är sådant man ärver.

Så jag borde hålla käften....För trots allt är jag lyckligt lottad, våra barn får allt de behöver och hur viktigt är det egentligen med fritidshus? Knappast någon mänsklig rättighet....Lika lite som det är det att ha en fin bil, eller dator.

För säkerhets skull ska jag ringa vattenfall imorgon och fundera...
Punk slut

Kommentarer
Postat av: rebecka

tack, hoppas också de blir bättre snart. såå jobbigt :/

Oj har du sex barn. då måste det vara fullt upp förstår jag? :D

2008-03-26 @ 09:56:06
URL: http://www.beccki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0