1984 och en salig röra

Förr och nu-..
1984- Då var jag 10 år. Snuten i Hollywood kom på Vhs och vi såg den och njöt. Jag njöt lika mycket av

soundtracket Axel-F en av världens mest igenkända (och remixade)soundtracks. 1984 Harold Faltermayer- 

1984 är för övrigt en roman av George Orwell, skriven 1948, som handlar om världen efter ett  världskrig, den behärskas totalt av konkurrerande totalitära stater. I den finns några otäcka och intressanta begrepp:

  • Dubbeltänk innebär att kunna hålla två motsägande trossatser i huvudet samtidigt och att dessutom acceptera båda som sanna, att kunna ljuga medvetet och ändå vara fullständigt övertygad om att man talar sanning.
  • Krimtänk är en tanke som är kriminell. Det behöver inte vara något som man medvetet tänker. Det kan vara något man av misstag uttrycker i sömnen.
  • Nyspråk är ett språk som utvecklas med syfte att begränsa individens tankeutrymme.

  • Själv använder jag gärna ordet tankefrihet, när jag vill definiera relationer. Finns det eller inte. En sak är yttrandefrihet, en annan åsiktsfrihet. Men med en vän behöver jag ha tankefrihet. Känna att jag kan flyta och flyga.

    www.jamba.seFör att ändå försöka knyta ihop detta inlägg...lite, litegrann....2005 Hade två av mina fina barn kommit till mig. Lukas var fem år, i den magiska åldern och Hampus tre, charmig och levnadsglad. De stordiggade Crazy frog. Han bara ägde, som de skulle uttrycka det idag. Videon med Cray frog på Axel Foley tema från 2005 uppskattades mycket










    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0