Knallpulver

drakmamman 8/9/07 10:58 am Previous Entry Add to Memories Tell a Friend Next Entry Pojkarna har trånat länge nu efter ett leksaksvapen. Vad gäller min egen mor är jag helt enig med henne på denna punkt- en onödig produkt. Förra sommaren täljde grannens snickare två träbössor åt dem, det tyckte jag var roligt för då fick de sådana utan att jag hade gett dem....

Lars Winnerbäck som sjunger;
"När filmerna har sagt att den som krånglar måste dö,
Och blir till barnprogram som lönar sig och slår.
När TV-spel förläggs till en förverkligad miljö
Där aldrig konsekvenserna består.

När gränserna ska öppnas för en fåfäng ruljans
Och när rösträtt ska försvaras med gevär.
När moralen måste bugga för en starkare finans
Och idealet blir en trogen militär.

Då kommer drömmen om att inte va´ mänsklig,
då kommer offrens antipati.
Sorgen över allt som är verkligt,
Då kommer sagan om en fantasi.


För vem kan förklara att vapen är skitiga, fula små saker
när leksaksaffären är full med soldater?
Och vilken mamma ska moralisera
när Loket kan ge oss miljoner och mera?
Nej, sagan ska bli fantasi!"


Lek är läkande och lärande för barn, behöver de leka skjutlekar eller krig så gör de det. Det går utmärkt med en pinne. Jag har svårt att förstå nyttan med att i leken lära sig att sikta på andra och skjuta på andra. Jag menar- försöka säga att man inte ska sikta på andra människor...gapflabb....vad man vapen till då och hur leker man krig?? Görs inte det alltförofta ändå i detta samhälle. På en mängd påhittiga sätt kan man sikta på och sänka andra människor....det behöver man intre träna på.

Nu ska de dock få sig ett par dylika tingestar. Det fungerar liksom inte längre, med en bonus- storebror som gillar dessa lekar och en hel hög med kompisar som har stora högar med pistoler. Det handlar alltså om livskunskap för ett barn att ha ett leksaksvapen. Det hade jag ingen aaaning om. Upptäckten gjorde jag när jag hämtade den störste på kalas. Hela husets knallpulverpistoler hade uppbådats och pojkhögen skjöt och njöt på farstukvisten. Vår storebror var helt begeistrad men hade ingen aning om hur man gjorde, några shyssta kompisar hjäpte tillrätta och sedan var saligheten all....

Nåja, nu bär det iväg för tredje gången. Knallpulvret har varit slut föregående försök som gjorts...(till min stora förtjusning) nu bär det iväg på shopping. Men de får köpa dem själva för egna pengar. Tro inte annat!

/Det kan vara förvirrande att vara mamma....
Önska oss lycka till!
  • Current Mood: confused

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0