Mitt förhållande till siffor

Jag har alltid tyckt om siffror. Nu undrar jag emellanåt varför-
Jag ogillar att hantera dem vad gäller ekonomiska planer, torra redovisningar, bokslut...
Jag har jättesvårt att komma ihåg siffror och kominationer av dem. Därför är jag alltid skraj när jag vet att någons födelsedag närmar sig.
I skolan var jag bra på matte, men gjorde ofta på mitt eget sätt, vilket man fick skäll för på mellanstadiet. På högstadiet och gymnasiet lönade det sig däremot, för jag hade förstått vad jag höll på med.

Men, faktum kvarstår...
Jag tycker om att göra bilder med siffrors hjäp- peka på samband, göra analyser och diagram.
Statistik är spännande, och geometri- allt där man kan bygga ihop och konstruera med siffrors hjälp. Eller jämföra.
Jag tycker mycket om att jämföra, kanske är det därför jag gillar siffror?

Numerologi, det är skoj. Jag vet inte hur mycket man ska ta på allvar- men ibland stämmer det, precis som med horoskop och tarot. Eller framförallt om man läser ihop de tre. Det kan jag ju inte klara själv förstås...

Sedan finns det ju siffror överallt.
Det gillar jag.
De är liksom konkreta och avgränsade, fastän de är abstrakta symboler- det tycker jag om. Det är på något sätt motsägelsefullt...

Nog för nu. Nu går jag och lägger mig i badet. Och räknar på hur mycket vatten det är och vilken volym och tyngd det har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0