Runor

Under min helgsemester i björkarnas stad var jag naturligtvis också in på butiken Indra. De har så många mysiga, intressanta föremål. En del krafs och tjafs och annat som är vackert eller till och med nödvändigt. Jag har en längre tid varit sugen på att bekanta mig med runorna. Jag tycker att de är vackra till att börja med, och jag uppskattar ju vackra ting. Så jag köpte en bok och ett gäng runor. Runorna har framförallt använts som skriftspråk,  man har märkt ägodelar eller skrivit meddelanden. Men runor har också använts till olika cermonier.

Rökstenen, är den äldsta kända runstenen i Sverige, med över 700 tecken. Den restes av en man som ville hedra sin sons minne. Runstaven var en typ av kalender, som har sitt ursprung i Runkalendern, en sorts evighetskalender. Den baserades på förhållandet mellan 19 solvarv och ett antal månvarv. Det resluterade i ett år på 304 dygn, efter 304 år justerade man det som inte stämde.  

Bild:Old Futhark Runic alphabet.png

De runor jag införskaffat tillhör den äldre futharken, från 300 talet. Detta namn kommer sig av begynnelsebokstäverna. De är 24 stycken och härstammar från tre olika ätter, vilket innebär att de är samlade i grupper om åtta. Ätterna är: Frejs ätt, Hagals ätt och Tyrs ätt. Varje ätt börjar på gruppnamnets begynnelsebokstav.

Att kasta runor är en mycket gammal form av vikingamagi som funnits i skandinavien sedan bronsåldern. Användandet av runor var en del av kvinnornas profetiska gåvor. Völvorna var runornas prästinnor. Kvinnor ristande runor när männen gav sig iväg på expeditioner. Man kastade alltid runor innan något viktigt hände. Naturligtvis ska jag såsmåningom göra mina egna runor, så de blir mina. Men till att börja med räcker dessa köpta bra. Runa betyder tydligen "att viska" eller "dold"- mysigt...Igår kände jag efter en runa och tänkte på lilla bebisen, då drog jag WUNJA- som betyder lycka och glädje. Sedan tänkte jag på Eric och drog FEHU, som står för välstånd. Det är som med alla symboler, det är högst individuellt vad symbolen betyder, vilken klang den har. Man får forska i sin känsla...

Jag återkommer i ämnet senare...





Kommentarer
Postat av: Anders Gunnarsson

En lite sen kommentar: Järsbergsstenen är nog lite äldre än Rökstenen. Och ett gäng andra stenar också, exempelvis Kylverstenen, som visar den äldsta futhark man har hittat hittills (f ö från 400-tal, inte 300-tal).



De flesta runstavar ger ett år med 364 dagar.



Du bygger en vacker bro, men fuskar lite med brofästena - tänk på att andra kommer att vilja gå på den!

2010-12-15 @ 12:56:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0