Barn under två år bör inte se på tv

Läste jag i Aftonbladet. Till höger ser ni Liv, 9 månader som tittar på en ny Teletubbie - DVD. Hon ääälskar teletubbies. Är bestämd, social och fokuserad. En mästare i kommunikation och säger titta, mamma, pappa, släcka...

Om barn har föräldrar som inte kan avläsa deras behov och som glömmer bort barnet när det ser på tv...kanske slutsatserna i denna studie stämmer.  Det är föräldrakompetens det handlar om! Studien är en studie av studier, bör tilläggas, på 75 st över 25 år. Bara det leder till en mängd felkällor. Alla dessa studier har olika metoder och är säkerligen inte att bara lägga sida vid sida...Tv var också något helt annat för 25 år sedan och nu. Barn är oftare i pedagogisk verksamhet och vad är det som ger vilket utfall?

"Barn under två år bör inte titta på tv. Tv-tittande kan störa sömnen och försena utvecklingen, hävdar en amerikansk forskare. - Särskilt program med snabba klipp och zoomningar kan vara tröttande för barnen, säger professor Hugo Lagercrantz."

Jag säger:
Sömnen blir naturligtvis störd om föräldern låter barnet se på tv, istället för att varva ner innan sovstunden. Om inte föräldern är uppmärksam på barnet är det förstås fullt möjligt att den vakenhet och fångade intresse som barnet uppvisar- och egentligen beror på tv:ns rörliga bilder och ljud...av föräldern som inte har lätt att avläsa sitt barn, förväxlas med att barnet är piggt.

- Även pedagogiska program som är till för att lära barnen språk har visat sig ha mindre effekt än när någon vuxen person i närheten berättar samma sak, säger Hugo Lagercrantz.

Min reflektion: Självklart! På samma sätt finns det ingen pedagogisk metod eller lärobok som ensamt kan göra att en barn utvecklas. Det behövs en vuxen, det behövs ett sammanhang och ett delat fokus. Det behövs förklaringar och mediering. Det är förälderns jobb, att tillrättalägga. Lärande är en sociokulturell process, särskilt när det kommer an till den sociala fostransdelen. Iallfall för mig, som diggar Vygotski, Roger Säljö, Ann Ahlberg, Rolf Helldin, Ulf Jansson och Thomas Scric.

Alltså: Det beror inte på hur mycket och om barnet ser på tv, i första hand. Det kommer an på vad föräldern gör medan barnet ser på tv och däremellan...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag satt faktiskt och läste detta nu på lunchen samt pratade om det med en kollega. Det är ju uppforstran, beteendemönster, miljö samt andra faktorer som spelar in.



Min kritiska ådra ifrågarsätter genast hur man har gjort studien, empirisk? Nåväl, men allting ska blåsas upp i medierna.



Hahahha ja, jag fick lite kväljningar men det gick över då jag steg ut i rusket ;D

2009-01-14 @ 13:10:59
URL: http://thedevilwears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0