Kris i ekomomin?

 Några städer i Usa har helt enketl uppfunnit en egen valuta. För de har tröttnat på Dollarn som inte duger så mycket till. (nåja det sistnämnda var min tolkning) Allt enligt E24. Det står också om det i Epoch Times. Syftet är att stödja sitt lokala näringsliv. Innevånarna kan växla dollar och den lokala valutan kan förståss bara användas lokalt. ( I Massachusetts finns Berkshire som är ledande i att skapa lokala valutor. (Foto: Writerjax/Flickr.com)

Ellen Brown BookUnder den stora depressionen hände liknande saker.
På 30 talet alltså. Jag kommer ihåg hur läroböckerna visade en man ståendes i en kö för att köpa bröd. Han hade en hel välska med sedlar. Så lite hade landerts valuta blivit värt, att man behövde miljoner- för att handla lite matvaror. Det var givetvis ohållbart.

Den depression som startade den svarta Torsdagen 24 oktober 1929 med en enorm börskrash på Wallstreet. Som lade världsekonomin i spillror och bäddade gott för andra världskriget och diktatorer som Adolf Hitler, Stalin och Mussolini att flirta till sig folket och att erbjuda arbete...En yttre fiende förenar...liksom. Hela depressionen föregicks av det glada 20 talet då folk spekularade alldeles oerhört i aktier.

Intressant om dålig världsekonomi tycker jag är: Då blir kjolarna kortare och fler barn föds...hur ser det sambandet ut??? För mig är det tecken på att vi människor till syvende och sist fungerar ganska primitivt. Det är väl annars när man har gott ställt som man borde planera att skaffa barn..? Fast det kanske är dyrt med kjol-tyg...så det verkar mer logiskt...hm....

Förklaringar, någon?

Kanske man får läsa denna bok...jag som inte tycker om ekonomi nämnvärt, kommer nog att uppleva den som en riktig skräckroman.


Kommentarer
Postat av: m

haha bra där:P

2009-04-11 @ 20:20:50
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0