Automatiska tankar

Sådana har alla. Flertalet av mina verkar inte avra särskilt nyttiga för mig. Så därför ska jag omprogrammera mig. Någongång...på något sätt. Jag är nyfiken på kbt och fann en intressant sida om det http://www.kbtterapi.se/

Automatiska tankar är tankar som dyker upp spontant och oreflekterat utan tidigare reflektion. De kommer mycket snabbt och passerar ibland medvetandet så hastigt att vi inte hinner lägga märke till dem, men trots det hinner de påverka känslor och handlingsmönster. De automatiska tankarna återspeglar våra grundantaganden och våra livsregler

Jag skulle vilja påsta att några av mina automatiska tankar är ganska vanliga, fler än jag har dem.
De är dessutom mycket skadliga:
Jag skulle vilja förhålla mig som om jag var en betydelsefull person i mitt liv, som om jag blev respekterad även om jag uttryckte något som är obekvämt. Det är två mycket dåliga, omedvetna tankar jag bär på. Att jag inte är så viktig och att jag är besvärlig om jag kräver eller behöver något. Samt att om jag är besvärlig så kommer jag att bli avvisad och inte  få kärlek. Att jag gott och väl kan vänta för det finns annat som är viktigare.

Kommentarer
Postat av: L

Blixtsnabbt går det: tanke-känsla-handling.



Har en gång fått prova kbt. Underbart. Tills min handledare fick jobb i Umeå :-(

2008-11-20 @ 11:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0