Nyfödda barn och värdegrund

Maud Olofsson, kvinnan med tre jobb - så har hon uttryckt det. Jag har tre arbeten. Vilket får mig att fundera över ords innebörd. Jag betraktar inte dessa positioner som tre anställningar- snarare som tre uppdrag. De sammanfaller med varandra. Även om jag aldrig jobbat med politik har jag en uppfattning, som medborgare. Jag tror inte man kan upphöra att vara partiledare de timmar man är vice statsminister- eller att man lägger rollen som näringsminister åt sidan när man verkar som vice startsminister....Sedan har som Maud sagt centerpartiet valt att värdera läget på ett sådant sätt att arvode erhålles för alla tre uppdrag.
 
Vad är orsak och verkan?
I mitt huvud ser det ut såhär- som en bergochdalbana...1. besök hos Bush - 2. den minister folk vill dricka kaffe med- 3. besök på bb 4. - kritik för högt arvode- 5. AHA ska vi ha barnbidrag...detta lyfter fokus mot annat än den egna personen...

Och reaktionerna 1. han är så påläst och lättpratad (inte kunnig eller insatt) och Maud är så intressant att den store mannen ger inte 5 utan 15 minuter och tackar vår näringsminister under sitt tal senare. Men det är klart- det är ju svenska folkets förtjänst. Fast allt ljus råkade falla på mig 
;-) och att Usa inte skrivit under Kyotoavtalet är ju beklagligt men de har ju ett avtal med oss- de bsäta i världen på miljö- så allt är förlåtet...2. Treeevlig och vackert leende, jordnära 3. Vem ska skämmas?? Se nedan 4. Vem ska skämmas? Statsministern svarar inte på frågan om det är vettigt att han tjänar mindre. Eller vad Maud borde hga för arvode- gör det istället till en kvinnofråga (??) Maud svarar med att berömma vår stadsministers moderna ledarstil- han släpper minsann fram andra. 5. Debatten pågår...

Så till den artikel jag blev både konfunderad inför och förbannad på...
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article2058538.ab

Maud besöker ett BB och säger.

- Det verkar vara en stark liten tjej, säger Maud Olofsson.

- Sådana vill vi ha i det här landet.

Perspektivbyte: Hur hade det låtit om Maud stod mitt i Neontalavdelningen och uttalade sig så...??

Ett barn i kuvösSå vilka barn vill vi isåfall inte ha? Sjuka/ funktionshindrade/ svaga?
Jag väntade mig reaktioner från intresseorganisationer och föräldrar till funktionshindrade barn, kanske barnombudsmannen till och med borde tycka något, eller handikappombudsmannen. Men en liknöjd tystnad ligger tjock över kaffekopparna i Sverige. Frågan är- Vem ska skämmas? Mauds press- sekreterare som inte förstår att påpeka fadäsen och komma med någon typ av förtydligande...eller journalisen som felciterat på ett mycket kränkande sätt...eller Maud själv för att hon faktiskt sade så- eller alla runt henne som inte frågar -vad menade du? Det kunde ordnas över en kaffekopp...Så hon får tillfälle att fundera på det. Jag tycker hon verkar sympatisk och tror att hon skulle uppskatta det.
Jag tror jag får ta skammen på mig själv. Vill någon göra mig sällskap så är de välkomna.
Varför frågade jag ingen? Varför tänkte jag inte högt?

Fritt tolkat  av mig från gårdagens tv4 nyheter:
Plötsligt säger någon något om barnbidraget- och då tycker Svenska folket plötsligen massor av saker....Då är ingen rädd för att tycka till. Iallafall inte de som inget bidrag behöver. Av omsorg för de svagaste i samhället, med tanke på att vi inte ska ha olika klasser i samhället.- så borde alla få bidraget. Även vi som tjänar 1 000 000/ år. Annars blir det synd om de fattiga och vi kan inte åka på solsemster eller renovera huset.


Punkt slut
Är det bara jag som skäms?
Kan ingen ta fram en skämsmatta?
Så jag får placera min skam på en plats rätt i tiden
och kanske uppför mig mer välartat över nästa kaffekopp?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0