Vardagsrum på väg...

Jag har alltid fashinerats av Michelangelos konsträrliga bana. Tänk att måla över 1000 kvm tak i sixtinska kapelllet. Och dessutom fresker på väggarna. Han var  i min ålder, 33 år, när han ombands måla till påvens ära. Det var inget lätt arbete för hans värkande kropp, högt upp under taket och i fukt och kyla. Dessutom var han en mästare, som eftersträvande perfektion och ständigt såg förbättring. Därför rev han eftersom sådant han gjort- för att göra bättre.

Vad har detta med vardagsrum att göra? Jo, det har varit halvfärdigt länge. Nu fick jag energi över. Länge har jag haft en tavla föreställande en detalj av takmålningen som han gjorde 1511-12 . Den visar på skapelseberättelsen.  Detaljen symboliserar för mig mötet mellan det gudomliga och det mänskliga. The creation of man, kallas den ibland. För mig är vi alla guds skapelser, vackra och perfekta. Samtidigt är vi skapare av värden och världen.

Nedan kan ni se hur det blev på vår vägg. Jag är inte lika noggrann som herr Michelangelo Buonarroti bör tilläggas. Nedanför min reproduktion kan ni se orginalet. I mitten av stora målningen finns händerna.






Kommentarer
Postat av: L

Fantastiskt! Tänk att just den detaljen har legat mig varmt om hjärtat i flera år. Enda anledningen till att den inte hänger på min vägg är en liten hang-up jag har - "Gud".

I övrigt måste detta sammanträffande nog införas på häxprinsessekontot!

2008-08-04 @ 12:40:11
Postat av: Anette

O mig...

I min tolkning av häxa ingår en tro på det besjälade, ödet, moder natur, eget ansvar för sin andlighet och skapande på olika plan. Människan som gudomlig varelse. Vad man sedan vill kalla det, gud, allah, världssjäl eller karma är för mig mindre noga. Hur människor illustrerat och benämnt genom årtusenden är och har varit viktigt för individer och samhällen och därför intressant för mig.



Medlem i svenska kyrkan som jag är, har jag inget större problem med motivet :-)

2008-08-04 @ 13:28:06
Postat av: Magnus

Hur som helst är det ju bra konst som kan tolkas,skulle ju även kunna vara nån som håller på att falla nedför ett berg och en annan som räcker ut en hjälpande hand!

2008-08-09 @ 22:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0