Liv

drakmamman 7/28/07 11:33 am Previous Entry Add to Memories Tell a Friend Next Entry

om man googlar efter det ordet, så får man många träffar. Förmodar jag, ska pröva senare. Vad är liv, när uppstår det sådant kan man få svar på, det finns beskrivet i diverse uppslagsverk. Där står sanningen (?) som vi känner den för tillfället i allafall. Sedan har vi frågorna om livet som alla någon gång ställer sig; vad är meningen med det, är livet en skola, något i förväg bestämt, har det kanske med slumpen att göra? Det är ju fantastiskt, ingen vet. I denna tid då så många vet så mycket och vet man inte så finns alltid ett sätt att ta reda på vilket. Det finns rätt och fel sätt att förhålla sig till anda människor, till sina egna möjligheter- då börjar vi närma oss områden som delvis finns beskrivna i konventioner och lagar men myvket är upp till den egna livsåskådningen fortfarande. 

Så visst är livet ganska skönt ändå, när det oförnuftiga kan få råda och är till och med helt nödvändigt. Något som för tillfället fångat min uppmärksamhet är diskussionerna och betänkandet omkring "utredningen om beslutanderätt för vårdnadshavare" Det är mycket i den som tycks mig oförnuftig, och helt plötsligt tycker jag illa om det oförnuftiga. Jag kan se det goda uppsåtet dock. Barnen skall inte slitas mellan de vuxna, det handlar om barnets rätt till sina föräldrar och inte tvärtom. Men är lösningen då att göra barnen mer och mer till statens egendom,  inte ge föräldrarna stöd i sina  försök att samarbeta och samtala utan istället i praktiken ta ifrån den ene vårdnaden. Snacka om att barnet riskerar bli just ett medel att hämnas den adnra, att utöva makt, att flytta 100 mil bort...

Tja det var dagens spaning....

Så länge det finns liv finns det hopp
Så länge det finns hopp finns det liv?

  • Current Mood: discontent

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0