Ords valörer

Ord är aldrig bara ord, uttryck för tankar och åsikter är aldrig bara en komposition av ord. Attityder, kan man visa upp helt utan ord oxå. Men med ordens hjälp understryks det man annars sänder ut. Sanningen är den, att andra människor bara kan uppfatta det som visar sig.

Hur vi presenterar "självet" eller den vi är: kan vi bara delvis välja. Sedan tolkas det av de som finns runt oss. Joharis fönster är ju bra att använda för att åskådliggöra den processen.

Några exempel på sätt att beskriva sig som kanske inte går ihop med vad man annars visar:
Jag är väldigt omtänksam, men jag tycker det är vitkigast att jag kommer i första rummet.
Jag är väldigt djup och kännande, men jag pratar inte om känslor och jag avskyr att visa mina känslor och blotta mig.
Jag är väldigt klok men har ofta inte tid att tänka mig för.
Jag väldigt intresserad av andra människor men pratar hellst om mig och mitt.
Jag är generös men delar inte gärna med mig.
Jag är snål, men spenderar gärna pengar på presenter.
Jag är okänslig, men ömmar för de som finns runt mig.
Jag är inkännande och empatisk, men dedär ungarna som gråter stör ju mitt tv-tittande.
Jag uppskattar det andra gör för mig, men märker det bara inte och tar det för givet.
Jag är välidgt påläst och kunnig, men har svårt att berätta om det.

Synonymer till ord som har med "självet" att göra och linknar varandra:
självgodhet- självtillräcklighet, egenkärlek, egoism, inbilskhet, dryghet, suffisans, syffisans
självförtroende- självtillit, självsäkerhet, självkänsla, säkerhet
Självkunskap- självinsikt

Sedan kan man ju filosofera över hur dessa olika element hör samman...men det blir en helt annan historia...

Sist men inte minst, fann jag en sida som en verksamhet som heter Mangelugnen har. De jobbar med perosnlig utveckling hos ungdomar som behöver det. De hade en intressant presentation över färdigheter de tränar. Man skulle få vara med! 

Emotionella färdigheter


Att Kunna:
- Känna igen och namnge känslor
- Uttrycka känslor
- Bedöma känslors intensitet
- Handskas med känslor
- Uppskjuta behovstillfredsställelse
- Behärska impulser
- Minska stress
- Förstå skillnaden mellan känslor och handling

Kognitiva färdigheter


- Att kunna föra en inre dialog som ett sätt att klara av en besvärlig situation och styra sitt beteende
- Att kunna avläsa och tolka sociala tecken och signaler - att exempelvis kunna se hur beteendet påverkas av sociala faktorer och att kunna se sig själv i ett större sammanhang
- Att steg för steg kunna lösa problem och fatta beslut
- Kunna behärska impulser, sätta upp mål, tänka ut alternativa åtgärder, förutse konsekvenser
- Att kunna se saker ur andras perspektiv
- Att känna till beteendenormer (vad som är accepterat uppförande)
- Positiv inställning till livet
- Självkännedom — att exempelvis ha realistiska förväntningar på sig själv
 

Sociala färdigheter


- Icke verbala — att kunna kommunicera med blicken, ansiktsuttryck, röstläge, gester och så vidare
- Verbala — att kunna uttrycka sig klart, reagera adekvat på kritik, stå emot negativ påverkan, lyssna på andra, hjälpa andra, delta på ett positivt sätt i kamratgruppen


Ha det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0