Att göra en Anka

Uttrycket att göra en Anka..har ni nog hört. Nu är det ju Anna Anka som pressen surrar för och svärmar kring. Såklart kan inte heller jag låta bli att stanna till och fundera, vad händer och varför? Jag tycker själv att hon påminner mycket om Arne Anka. Eller jobbar enligt en del av hans motton:

Jag läste imorse att När Anna Anka var 13 var hon nära att stryka med i en cykel-olycka. Hon fick en spricka i skallbenet och svävade mellan liv och död. Jag tänker nu: att hennes frispråkighet, detta med att bara säga det man tänker, att inte göra så djupa analyser och att uppträda ganska naivt...kanske faktiskt beror på en hjärnskada. Det händer faktiskt med människor som får en sådan smäll, att de just tappar "omdömet" en aning- vad som passar sig att säga och inte. De blir väldigt ärliga, men trampar också ofte fel och snett i sociala sammanhang. Oftast på grund av en hjärnskada i frontalloben, där de mer socialt finstämda funktionerna sitter. Svårt med socaila koder, planering och impulskontroll. Det kan leda till att man blir aggressiv, eller inte hinner hejda sig alltid när ilskan kommer. JAg tänker på när Herr Anka fick söka läkarvård för att hon kastat en ishink...bilden på henne är polisens från det tillfället. Jag håller inte min teori om hjärnskada för helt osannolik.

I såfall...utnyttjar medierna en person med en funktionsnedsättning och hänger ut och gör henne löjlig samtidigt som de tjänar pengar. Och visst, det är bra med publicitet. Säkert kan hon sälja en klädkollektion eller parfym i kölvattnet av detta och hon säger ju sig vara nöjd och oroas inte över vad andra kan tycka. Det kaske hon inte gör. Men faktum är att hon upprör många, kränker många. Hennes empatiska förmåga tycks ju inte vara särkilt välutvecklad, enligt min mening.

Återigen, det kan inte hon rå för. Man kan ha en funktionsnesättnning av något slag, som gör att man har svårt med just dessa saker. Att sedan andra människor utnyttjar det, tycker jag är helt förkastligt. Människor runt henne, vänner eller familj kan faktiskt ta skada av det som sker, av det hon säger. Det kan hända att hennes sociala nätverk blir förstört, även om hon aldrig skulle kunna tänka sig en sådan utveckling. För hon säger ju bara vad hon tänker, det är mycket enkelt.

Och visst får man vara sigsjälv! Men om det värsta händer och on står där ensam, med barn som säger: du har förstört för mig- jag skäms! Så är inte samma reportrar där och "räddar" henne och hjälper henne med de skador som uppstått i relationerna.

Tänker jag...

Dessa ting är något jag har personlig erfaranhet av ska jag tillägga. Hennes sätt att förhålla sig och uttrycka sig är smärtsamt bekant. Oavsett om det beror på demens, en hjärnskada eller någon neuropsykiatrisk diagnos..så kan väl vi vara rädda om varandra. Och att exploatera en människa såhär, även om hon säger ja till det hela...det är jag ytterst tveksam till.

Fakta: Att göra en anka. (wikipedia)
Tidningsanka (eller pressanka eller bara anka) är en publicerad "nyhet" som är medvetet falsk. "Ankor" publiceras av olika skäl, till exempel för att svärta ned meningsmotståndare eller för att förbättra försäljningsresultatet. Samma effekter kan ibland nås utan att tidningen tar till medvetna lögner, genom att man publicerar rykten utan att ha försökt kontrollera dessas riktighet. Om falsariet uppdagas, kan tidningen då försvara sig med att man har varit i god tro.

Kommentarer
Postat av: Speja

Tanken har faktist snuddat mig också...du kan nog ha rätt där.

2009-09-23 @ 15:27:57
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Magnus

Kan nog mycket väl stämma! Och någon större begåvning visar det ju inte på då man har hemhjälp och överhuvudtaget yttrar sig om andras arbetsfördelning i hemmet...Nä nog saknas förmågan att fundera över konsekvenser alltid!

2009-09-27 @ 08:39:53
Postat av: marie

Håller med dig!



Var rädd om dej o njut av sn skön söndag!

Kram

2009-09-27 @ 12:21:44
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Peter Olofsson

Hej Peter Olofsson här, "polare" ifrån förr! (ler).

Fint, klokt och bra inlägg som vanligt när det gäller dig! Bäst helt enkelt i sin analys!

Bloggar faktiskt idag om att var just "Bäst"!

Ha det så bra och fortsatt skön Tisdag!

Kram ifrån Peter!

2009-09-29 @ 13:47:26
URL: http://oumberligating.blogspot.com
Postat av: Å

Hej från en förstagångsbesökare,

Vilket empatiskt inlägg. Jag tror att vi alla skulle må mycket bättre om vi kunde tänka som du och kanske anstränga oss att tro gott om människor, att vi alla gör så gott vi kan.



Jag kommer att titta in igen hos dig. Vi ses!

2009-10-17 @ 10:49:29
URL: http://www.ihusetpahornet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0