Ambuss

Jag har mött en mystisk buss under mina arbetsresor. Oftast mellan umeå-Övik och Östersund. Så nyfiken jag blivit. Och varför ska man gå omkring och vara nyfiken när Google finns?

Mina gissningar har varit: att den skjutsat sittande patienter, men varför? För udnersökningar- eller omplacering. Ibland har jag tänkt att det skulle vara någon särskild sorts "labb- buss" typ mamografibuss men med mer avancerad sjukvård. Här kommer svaret:

Från Jämtlands läns landstings hemsida:
Inom kort kommer landstingets nya ambulansbuss (AMBUSS) att starta sina dagliga resor mellan Östersund och Norrlands Universitetssjukhus i Umeå. Bussen är en komplett utrustad ambulans med plats för elva patienter plus personal. AMBUSS erbjuder både kvalificerad vård och sjuktransport.

För övrigt: Vet ni att Google tänkt scanna in alla böcker i hela världen. De har börjat med alla som upphovrätten är klar med...typ...Tänk vad många e-böcker det skulle bli. Och man skulle enkelt kunna lägga in en talsyntes på dem. Fast det kräver lite bearbetning. Tydligen har scanningen inte (som vanligt) fungerat perfekt, ibland finns konstiga teckan istället för bokstäver...men med tiden så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0