Jippey, ett mattesnille.

Jag tycker verkligen om matematik, även om jag blivit ringrostig. Dagens höjdpunkt för mig. En ung kille, Mohamed Altoumaimi, har löst och kommit fram till en egen formel som förklarar Benuollis olikhet. Han är 16 år!! Går första året på Gymnasiet och har en inbjudan att studera vid Uppsala universitet. Mohamed har förenklat formeln för dessa tal, alldeles själv.

Jag är så imponerad!
För det första så ääälskar jag tanken på slumpen, att allt kan hända....samtidigt som jag tror det finns en mening i det som sker. Denhär unge mannen har jobbat på beivset att även slumpmässiga samband tillslout jämnar ut sig. WOW!!! För det andra så sade Mouhammed: Man måste tro på sigsjälv, tro att man kan och inte ge upp. Med mycket ödmjukhet i rösten beskrev han hur han hållit på i fem månader. Det började på gymnasiet, han tyckte sifferserien var spännande, häftig...och gick igång.

Och nu har jag gått igång. Jag är sååå stolt.
Grattis Sverige och varma lyckönskningar och gratulationer till min hjälte för dagen.

Bernoulli- talen Ur Wikipedia
Några användningsområden

Försäkringar: De stora talens lag är mycket användbar när det gäller försäkringar, då den kan ge en ungefärlig förutsägelse över framtida händelser utifrån tidigare år. Desto fler kunder ett försäkringsbolag har, ju mindre påverkar slumpen. Vid större förändringar och trender, till exempel klimatförändringar, är den dock åtminstone delvis oanvändbar.

Spelbolag: Om ett spel i genomsnitt kommer att ge vinst åt arrangören, kommer även arrangören, efter tillräckligt många spelomgångar, att gå med vinst.

Medicin: De stora talens lag minimerar ett slumpmässigt beteende av medicinska åtgärder.

Naturvetenskap: Påverkan från icke regelmässiga mätfel kan minimeras genom att göra många mätningar.


Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

WoW, verkligen imponerande!!

Jag själv är nog dyskalkylatiker :P

2009-05-29 @ 10:17:39
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0