Jag är ingen soldat.

Förvisso, jag försöker ofta göra mig förstådd. Jag har mina tankar om hur jag vill ha det och önskar att livet ter sig. Men jag är ingen soldat. Skjuter någon ner mig, så skjuter jag sannolikt inte tillbaka. Jag drar mig undan och blöder.  Ständigt tror jag på godheten i människan, många gånger blir jag förvånad (och överrumplad) över att människor faktiskt med vilje skadar varandra. De vet kanske inte bättre, alla gör nog så gott de kan. Men det är fler än av dessa krigare som blivit förvånade över att jag inte krigar tillbaka, utan kanske helt enkelt väljer bort, ger mig av, eller fortsätter hålla på mina principer i lägen där någon med maktmedel försöker hyvla ned mig. Det är itne ens säkert att de förstår vad de ser.

Summa summarum: Snällhet, kärlek och välvilja är inte detsamma som flathet, underdånighet och svaghet. Fast det tror en del människor: ha,ha...törs du inte...är du rädd eller...kan man höra någon skratta, det betyder bara att de inte förstått..och att de själva har det svårt med svgahet. Många gånger är svaghet och styrka detsamma. En svaghet är inget annat än en överdriven styrka. Så om man är modig, kan svagheten vara att man är oförmögen att vara aktsam.

Jag tycker Lars Winnerbäck har sagt det så bra, mycket bättre än jagsjälv klarar av. I låten Ingen soldat. Nedan finns den i sin helhet.

I rispan från min vrede,
ska jag sätta jord och så,
i skuggan av din stolthet
ska jag resa mig och gå.


>

Himlen faller ner,
det svider till där kniven skar,
jag har varit vaken hela natten,
känt om hjärtat sitter kvar,
känt om hjärtat sitter kvar.

Jag har litat på imorgon
som en troende tror.
Jag skulle gjort så annorlunda
om jag gick i andra skor,
om jag gick i andra skor.

Jag är ingen soldat,
jag har inga vapen att ta till,
inga korståg jag vill gå,
ställ mig inte i ett led,
du får mig aldrig att stå still,
jag fungerar inte då,
jag är ingen soldat,
jag tänker inte så.

Jag har härjat krig i huset,
jag har härjat krig i mig,
mina ögonlock är tunga nu
snart drömmer jag om dig,
snart drömmer jag om dig.

Jag har aldrig stått vid fronten
eller försvarat det jag har.
Men i skärvorna och flagorna
ligger ändå allting kvar,
ligger allting ändå kvar

jag är ingen soldat,
har inga vapen att ta till,
inga korståg jag vill gå,
ställ mig inte i ett led,
du får mig aldrig att stå still,
jag fungerar inte då,
jag är ingen soldat,
jag tänker inte så.


I rispan från min vrede,
ska jag sätta jord och så,
i skuggan av din stolthet
ska jag resa mig och gå.

Jag är ingen soldat,
jag har inga vapen att ta till,
inga korståg jag vill gå,
ställ mig inte i ett led,
du får mig aldrig att stå still,
jag fungerar inte då.

jag är ingen soldat,
jag har inga vapen att ta till,
inga korståg jag vill gå,
ställ mig inte i ett led,
du får mig inte att stå still,
jag fungerar inte då,
jag är ingen soldat,
ingen soldat,
jag tänker inte så.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej där!

Hoppas jag kommit rätt nu och svarar till rätt person men det tror jag..:)

Det fanns någon annan adress i mailet till din kommentar.

Roligt att du frågade och du klampar absolut inte på. :)

Det funkar bra för mig med blogg.se .Sedan är det ju lite olika hur sidorna är uppbygda osv.

Fotobloggar har jag ingen nytta av alls eftersom talprogrammet inte kan översätta, eller vad man ska säga, bilder. Sedan gillar jag inte mysik på bloggarna heller för då hör jag inte vad talsyntesen säger. Hihi

Jag vet inte om jag svarade på din fråga men annars får du fråga om. Vissa sidor funkar inte speciellt bra men jag vet inte varför, kan bero på att de är röriga osv.

Önskar dig en fin kväll.

Kram från Ulrika.

2009-05-06 @ 17:49:12
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Malin

åh, lars W..han är underbar! Ha en fin kväll!

2009-05-06 @ 19:18:51
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: marie

ja det finns dumma människor som gillar att trampa på oss...

2009-05-06 @ 21:56:09
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Bloggullet

Jag håller med dig när det gäller snällhet och det andra.

Kram

2009-05-07 @ 00:59:58
URL: http://gladana.blogspot.com
Postat av: Barnens Hjältar

Affirmationer handlar mest om att prata lugnande med mig själv inne i huvudet. Talar om för mig, vad är det i situationen som stör dig, av vilken anledning stör det dig och behöver det verkligen göra det..

Det funkar inte alltid..beror på hur upprörd jag hunnit bli..fast träna på det !!

2009-05-07 @ 08:16:04
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Hej!

Ja, det är helt okej att du la till mig som länk, blir bara glad för det, tack! :)

Ja, det stämmer, att det är många som inte har någon bildbeskrivning. Ett annat problem är när knappar och länkar inte fått något namn så det bara står något konstigt, typ grafic 128 eller så. :(

Oj, det var ett stort område det, vad gör du på ditt jobb?? Synrådgivare, det låter spännande.

Hoppas öronen läkt ihop till idag. Hihi

Ha det bra så länge.

kram

2009-05-07 @ 11:07:39
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Linda

S: Jag njööööööt något otroligt ska du veta! :P



Fyfan, jag ska ha skallen i en påse tills influensan är över. Men då dör jag väl av syrebrist istället. HAHA!"

2009-05-07 @ 11:38:56
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hamnade bara här av en slump, idag, bode ha pluggat men satt och surfade, sökte på Terry Evans, hamnade här. Läste just detta inlägg som berörde mig djupt, fick mig stum.

Mod är inget annat än svagheten att inte vara aktsam. Styrka och gåpåighet, hålla på sin rätt, vrede och armbågar...

Så klokt. Så bra. I all denna tävlingens, trampandets, jag först!-artade tid.

Tack.

2009-05-28 @ 11:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0