Dödssynder

Vad är en dödssynd? Tydligen en synd som leder till att man begår andra synder, enligt katolicismen och som också om man inte ågrar sig och gör bot, leder till evig fördömmelse. Det finns motsvarande dygder, alltså hur man bör göra...  De gudomliga dygderna: Tro, Hopp och Kärlek (där den sistnämnda kommer främst)  Kardinaldygderna: Omdöme - prudentia (den främsta dygden), Rättvisa - justitia, Måttfullhet - moderantia, Styrka - fortitudo

Jag är inte katolik. Jag tror på karma, på att vi människor har alla möjligheter att tillsammans verka för det goda i världen. Det är aldrig försent och en liten god gärning, en kärleksfull hadnling och tanke...sätter igång sådana hos de som får ta emot den. Ändå säger dessa dödssynder en hel del om hur man inte bör göra...vad som inte är gott.

Till höger en målning av Hieronymus Bosch

Vatikanen har ju haft 7 dödssynder länge. Men ifjol kom 7 nya, moderna dödssynder. Jag måste säga, att det är en av få gånger jag instämmer i direktiv från det hållet...Inte är det några goda cirklar man skapar om man hänger sig åt att leva livet enligt dössyndernas principer..altlså leva i högmod, lättja, miljöförsöring...

Frågan är hur den moderna sekulariserade människan kan ta till sig dessa påbud, så att denne lever i godhet och främjar kärlek och jordens fortlevnad...Det nyttjar knappast något till att hålla domedagspredikningar om straff efter detta jordeliv. Motivationen måste komma inifrån..Därför undrar jag nu, finns några dygder som svarar mot dessa sju dödssynder också?

Ur Metro 080311
Ärkebiskop Gianfranco Girotti listade också ekologiska brott som modern ondska. Med på listan över moderna synder fanns även droghandel och sociala och ekonomiska orättvisor .
Samtidigt som synderna blir fler, så går allt färre till biktbåset. Enligt en studie utförd av Milanos katolska universitet så har upp till 60 procent av katolikerna i Italien helt slutat att bikta sig.

De sju dödssynderna enligt romersk-katolsk teologi är: högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede och lättja. De skiljer sig från lättare synder just i att de kräver sådant som botgöring och bikt.


Här är de nya dödssynderna

• Vållande av fattigdom

• Miljöförstöring

• Växande orimlig rikedom

• Genmanipulation

• Social orättvisa

• Moraliskt omstridda expriment

• Drogmissbruk


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Intressant och jag håller med dig om de nya dödssynderna. Tror liksom du på karma!

Ha en skön kväll! Kram Birgitta

2009-03-18 @ 20:11:28
URL: http://birgittagh.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Fortfarande sjuka här..får ta igen läsandet en annan dag, ville bara säga hej!

2009-03-19 @ 09:24:52
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Martina

nja tagit igen mig kan jag inte påstå att ajg gjort eftersom jag jobbat och lill tjejen är i full fart på hihi!



jag tror som dig cokså på karma:)



Hoppas nu får en bra dag!

kram

2009-03-19 @ 14:27:14
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: Anki N

Jag tror jag tror på sommaren!!!

En dödssynd trodde jag var när man syndade så mycket att man fick skona med sitt liv. Förlegat alltså. De finns miljoner synder på dödssynd, används ofta i rent missbruk o slangspråk.

Kul att du informerar o skriver så mycket fakta som JAG aldrig tar reda på annas.



Tjillevipp

Anki N

2009-03-19 @ 17:11:39
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag är optimist, så jag tror att människan är god i grund o botten eller måste man tro på något.

Den frågan har jag alltid ställt mig själv.

Varför dödssynder vi människor vet redan vad vi gör för fel med vår jord o med människor, inte blir vi bättre med olika lister.

Jag tror på naturen.

Må väl min vän.

2009-03-19 @ 19:28:13
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Anonym

Några av de gamla dödssynderna kan man ju njuta lite av...de nya dödssynderna är mycket värre synder, tycker jag.

2009-03-19 @ 21:33:33
Postat av: Fia

Mitt namn försvann från min kommentar här ovan, vet inte hur det gick till, för jag hade skrivit i både namn och bloggadress

2009-03-19 @ 21:35:02
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Fia

Mitt namn och min adress försvann på ett märkligt sätt i min kommentar här ovan.

2009-03-19 @ 21:37:56
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Tack, nu är bara två barn fortfarande sjuka..så det går framåt

2009-03-19 @ 22:13:31
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: marie

jag har sett en läskig film "seven" där en mördare satte sina offer i dödssynderna....som svält, girighet osv.....

2009-03-20 @ 08:16:33
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0