Vill du ha ett jobb?

Pengar24Jag stötte igår på sajten pengar24 som handlar om privatekonomi. Där karriärcoachen Nina Jansdotter tipsade 80- talister om vad de kan tänka på under en arbetsintervju. eller rättare sagt, informerade om frågorna som kan sätta stopp för din karriär. De två mest övergripande "att tänka på" var: Akta er för att bli för självgoda, 80-talister! Och håll era föräldrar utanför ert jobbsökande. Man måste vara intresserad av det jobb man söker och arbetsuppgifterna, veta något om företaget och vara inlyssnande inte bara prata om sig och sitt.

Och jag tänkte...va??
Läste vidare och inser att det kanske inte var så obefogade råd, trots allt. Denna Nina har stött på ett större antal 80- talister och berättade om några frågor som några av dem ställt, mer eller mindre ofta. Som inte var så kloka frågor. Rättare sagt verkar det vara inställningen till jagets relation till resten av världen skevar något.  Här skulle Freud och Jung ha något att bota i...Detet, jaget och överjaget har kanske ersatts av egot, jaget och myself..lixom. Själv tänker jag: Jag vill verkligen anställa någon med den inställningen till sitt jobb, sig som tjänsteman och mig som chef. Även om de lyckas mörka inställningen under intervjun så kommer det ju att visa sig senare att deras målbild är I, me and myself.... Men det finns en plats för alla. Så, var ärliga! 80 talister med den iställning som redovisas på pengar24 eller utan den- stå på er. Låt ingen anställa er som inte tycker att ni är en god resurs. Hamna på rätt plats för er, istället för att sälja en vara sm inte finns. För det är en marknad, arbetsmarknaden och ni är varor som behöver reklam och som bör möta ett behov. Vem köper paraply under värmebölja, lixom... 

Helikopterföräldrar nämns som begrepp:
mammor och pappor som kretsar runt sina barn som en helikopter och övervakar deras karriär.  En av frågorna som hon listat är "Är det ok om min mamma följer med på nästa intervjuomgång?" Frågan kom från en 28-åring. Många anger även sina föräldrar som referenser, men Nina Jansdotter anser att man bör vara försiktig med det. Den som bara har arbetat inom familjeföretaget bör försöka använda en kund eller samarbetspartner som referens, snarare än att hänvisa till sin förälder.

Ni kan läsa mer om helikopterföräldrar på Icakuriren Bilden är därifrån, en illustration av Tove Siiri. Tuffingen säger "Lugn, det är bara min morsa". Där står att de stackars barnen inte kan hantera ekonomin, inte kan söka jobb, drar ut i världen...alltjämt i vetskapen om att deras förälder bara är ett mobilsamtal bort och kommer att göra deras läxa åt dem, bara de ringer upp. Ett exempel ur artikeln: Mitt i natten ringer telefonen: "Jag hittar inte vandrarhemmet! Stan är grymt trist. Ryggan väger ton. Jag är sjukt trött..."
Nu är hon klarvaken. Nummerbyrån! De måste få fram en taxistation i La Ciudad. Vandrarhem i grannstan? På med datorn, in på nätet.
En kvart senare är allt fixat. Hon stupar i säng. Eller rättare går ner för landning.

I´ve been there...Låt mig nu bara tillägga, att jag har varit med om något liknande, högst liknande. Fy faan! Det är inte så lätt att inte hjälpa till...men det är klart att det är en björntjänst, det inser till och med jag. Man får hoppas att med en sådan inställning parar man ihop sig med någon som älskar att hålla ordning, tänka i förväg och passa upp....utan att få minsta lilla tack. För det är klart man ska ha hjälp... det finns som sagt, en plats för alla.

Nej, du vill inte att hon ska börja jobba härNi vet lappen i kafferummet:
Städa efter er! Eran mamma jobbar inte här!!
Den kan komma att ersättas av:
Din mamma jobbar inte här! Men det gör du!
(bilden från http://www.binero.se/blogg/index.php?tag=medarbetare&paged=2)

Bifogar listan över de sämsta frågorna, enligt denna coach. Ifall det nu är så att folk verkligen tror att dessa frågor är ok, vill jag verkligen bidra till att sprida kunskap att de tine är det...

Listan på frågor du som kandidat ska undvika att ställa till jobbrekryteraren.

1 - Hur länge ska man jobba här för att få en guldklocka?

2 - Hur länge behöver jag jobba för att få ditt jobb?

3 - Kan vi gå på en date i helgen?

4 - Vilken lön och förmåner har ni (det är en relevant fråga men inte om siktet bara är inställd på vad man själv får ut av det hela och det är uppenbart att man inte egentligen är intresserad av varken företaget eller branschen)

5 - Hur högt IQ har du? (kandidaten lade till att han hade själv väldigt högt IQ och kunde inte tänka sig jobba under en chef som hade lägre).

6 - Är det ok om min mamma följer med på nästa intervjuomgång?

7 - Kan jag få ett års uppsägningstid?

8 - Hur många dagar i veckan kan jag jobba hemma? (är också en relevant fråga, fast då måste man oftast ha visat framfötterna lite först).

9 - Jag har hört att era chefer har dåligt rykte, vill du berätta mer om det?

10 - Vilken är den kortaste tiden någon har haft detta jobb innan han eller hon fått ett annat jobb internt?

Källa: Nina Jansdotter


Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Haha, menar hon att dessa frågor kommit upp?

Helt sanslöst...kanske är resultatet av begreppet curlingföräldrar ;-)

Hoppas du får en bra dag!!

2009-02-06 @ 08:08:28
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Peter Olofsson

Klart att du får lägga in mig var du vill, jag blir självfallet hedrad jag också, trevlig läsning du kommer med och intressant läsning, ska fördjupa mig senare. Du brukar ju skriva att du ska återkomma när du lagt det minsta barnet, själv så ska jag återkomma till dina länkar när jag lagt min fru igen efter omstoppning och fixande av stödkuddar och medicinering. Skillnaden är kanske att hon inte protesterar utan är medveten om att jag vill väl(ler). Nu låter det kanske som hon är ett kolli, men så illa är det inte, men just nu så behövs det lite starkare medicinering pga handskada och lite andra små problem, hur fungerar din rygg och bäcken efter alla barn då?

Gillar skylten, entligen har någon tänkt till och fått ordning på den gamla klassiska skylten "din mamma jobbar inte....)

Som sagt ha en bra helg och vill du så får du gärna lägga in dig här också på Jernsaxenbloggen, det är bara bra med lite länkar och en del läser baraden här sidan och din blogg passar verkligen här, den ger hopp och kloka funderingar mvh från Peter!

2009-02-06 @ 10:33:08
URL: http://www.jernsaxen.blogspot.com
Postat av: jenny

hoppas ni får en bra helg=)

2009-02-06 @ 13:19:22
URL: http://[email protected]
Postat av: Lena

Hahaha, så galet! att den 28 åring frågat om mamma får följa med på jobb intervju. Kan denna 28 åring haft något problem??



Viss hjälp har jag bidragit med när ungarna sökt sommar jobb men varken de eller jag skulle tycka att det var okej att jag satt med i en intervju.



Jag har då aldrig varit med om att föräldrar varit med vid intervjuer och jag har haft ganska många...eller nja det har nog hänt fast då har det varit i mycket speciella fall och det har inte handlat om en tjänst utan praktik via arbetsförmedlingen och F-kassan.



Intressanta inlägg du gör :D



Ha en fin fredag, kram!

2009-02-06 @ 13:20:47
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: hanna

2009-02-06 @ 13:58:58
Postat av: Lena

Fast jag skrev inte att det var fel på 28 åringen, utan undrade om det kan varit så om denna 28 haft något problem. Jag tror inte att skolministern vill utesluta någon ur skolan utan snarare fånga upp och hjälpa alla elever.



Jag respekterar att vi tycker olika och det är utvecklande att få tänka till och tycka till. Jag är en sådan som har svårt för att inte säga vad jag tycker...hahaha ibland kan det vara till nakdel för många vill att man ska tycka som dem :) Fast de flesta respekterar att man tycker olika och i många frågor är det viktigt att höja sin röst.



Nu ska här lagas mat...vad jag nu ska hitta på :D



Hörs!

2009-02-06 @ 14:07:24
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Flisan

Du har så intressanta inlägg och så är du klok som en bok också!!!



Helikopterförälder....... Första gången jag hör detta uttryck, Underbart!! och mmmmmmm...... jag kan känna mig en gnutta träffad. :-)



Visst är det lätt att man fixar och donar....



Tänkvärt!!!





stor kram och trevlig helg!



Flisan

2009-02-06 @ 17:33:47
URL: http://lillaflisans.blogspot.com
Postat av: Micke

Hur söker man jobb som 50 åring?

Har bara arbetserfarenhet?

Man känner sej vilsen idag.

Har sökt ett femtiotal jobb men nada.

Det jag kommer ihåg när jag fick mitt första jobb det var att gå till chefen att presentera sej. Antigen fick man eller inte.

Om jag skall skriva ett CV då behöver jag en vecka på mej.

Men oki det är tuffare idag o det behövs mer utbildningar. För ett jobb idag.

2009-02-06 @ 18:13:31
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: soffies

intressant inlägg,

roliga frågor man ska undvika ,ska tänka på det nästa intervjuv jag ska på,

ha nu en toppenkväll!

2009-02-06 @ 19:13:31
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Micke

Det är sant om snön.

Men är man optimist så går allting lättare.

Men ha en skön kväll o må väl

Kram

2009-02-06 @ 19:33:38
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: E

Det är väl så att många unga tenderar att få den här gigantiska curlingpushen hemifrån och då inte riktigt kan hantera det verklige livet utan ständig uppmuntran,därför bygger man en självbild som tar gigantiska propotioner.



Dock oerhört intressant.

2009-02-07 @ 00:33:25
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag har ett jobb som gör att jag anställer folk ibland, och vid vissa anställningsintervjuer har jag hört kommentarer, frågor och svar som gör att den som söker jobbet kan packa ihop och gå hem direkt.

Det är fullständigt obegripligt varför de tar sig besväret att söka jobb när de har en så konstig inställning till skola eller ungdomar. De kanske bara gör det för att visa för AF att de aktivt söker jobb, för att få rätt till arbetslöshetskassa.

2009-02-07 @ 22:07:57
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Gladana

Du skriver intressanta inlägg, detta var lärorikt. Jag har själv sökt jobb och det verkar som de som brer på, pratar om hur bra de är lättare får jobb. Vi som är mer ärliga om vad vi kan har besvärligare att få jobb. Det borde de som anställer genomskåda om de är kompetenta och inte trilla dit för fjäsk och slickeri.

Kramar

2009-02-08 @ 02:39:47
URL: http://gladana.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0