Tvång att ändra lag???

?inte acceptabelt? Gårdagens artikel om hur en lärarinna ficNu börjar jag undra vilken typ av förhållande Aftonbladet och alla pedagogernas överstechef Jan Björklund har...Om det skrivna är ett utslag av dålig journalisitk eller om det är så illa som jag tror och anar med motiven till herr Björklunds påstådda agerande.....vet jag inte. Men den artikel jag läste med rubriken Ministern tvingas ändra lagen förtjänar en rejäl spaning...

Egentligen är det inte alls någon ny lagändring som Björklund tar till, som reaktion på Aftonbladets artikelserie om elevers våld mot lärare. Han tycks i själva verket referera till den skollag som är på gång. Som i sig har varit omdiskuterad. Tyngdpunkten ligger enligt honom själv, på tydligare sanktioner. Elever ska lättare kunnas stängas av, mobbare flytta och gäng splittras. Jag tänker, vem tar hand om dessa unga istället. Som är på väg ut i samhällets marginaler. Vissa redan som 10 åringar. Hur möter samhällets system upp denna skollag?

Vad vill han och varför nu?
Ordning & Reda by C_ONO_R.Det börjar bli tröttsamt med hans ständiga smutskastande av våra elever, lärare och skolor. "Vi har mycket stora ordnings- och disciplinproblem i Sverige." Inte alltförlång tillbaka i tiden riktades skarp, mycket skarp kritik mot Björklunds alla uttalanden om hur dålig den Svenska skolan är. Det har nämligen vissat sig att han kommit med rena felaktigheter. Det är såklart så att man kan tycka både det ena och andra om skolan. Det var bättre förr, och ungdomar nuförtiden och det ena med det andra. Men man kan inte komma ifrån att samhället förändrats och barnen med det.
Lärarnas fackförbund har inte tillfrågats om den nya lagen, fastän det är just pedagogerna Björklund verkar vilja skydda.


Lärarförbundets ordförande, Eva-Lis Sirén, välkomnar en ny skollag som ger lärarna mer befogenheter och resurser.

- Men tyvärr vet vi i Lärarförbundet än så länge väldigt lite om vad den nya lagen innebär. Vi har inte blivit tillfrågade att komma med synpunkter, vilket är tråkigt.


Eller är det Major Björklund som talar?
Fastän det är pedagogerna som finnsdärute på Herr Björklunds privata slagfält, dag ut och dag in. Som gör ett enastående arbete för det mesta och tycker om sitt arbete väldigt ofta. Just nu sitter jag och funderar, varför Aftonbladet vill hjälpa Björklund att komma på plats igen. I agitatörsstolen. Där han suttit så tryggt så länge, ända tills han avslöjades med handen i syltburken. Nåja, man kanske inte lärde sig källhänvisning under hans korta tid i skolan och på den tiden. Då fanns som sagt inte lika mycket information att hämta in och ta ställning till. Världen var lite enklare. Som sagt var, vi har en ny tid, ett nytt samhälle och nya utmaningar. En av utmaningarna är att vi tycks ha en skolminsister som vill sälja in sig på debattarenan igen. För att återta den plats på slagfältet som han verkar ha trivts bäst med: den som anförare, i fronten. Frågan är bara vilka han krigar mot och varför.

Här kan ni läsa om Kris i skolan, P1 granskar den svenska skolkrisen och skolpolitiken.
Här redovisas vad Björklund sagt i olika tidningar och vad de undersökningar han hänvisar till egentligen säger.


Kommentarer
Postat av: Helena

Jag är så trött på alla förändringar. Bara att skriva omdömmen i alla ämnen. vilken tid det kommer att ta.

Jobbar du också i skolans värld?

Tack för titten hos mig föresten, och berömmet jag fick.

Ha det gott.

2009-02-04 @ 17:02:07
URL: http://solgudinna.blogg.se/
Postat av: mikaela

det var jättegulligt av dig! hehe!

Politiken har man gett upp och allt de lovar slutar att det blir raka motsatsen:P



Övrigt.....

Usas nya president verkar lovande iaf,! Världens ledande land har en svart president? det e historia..!

2009-02-04 @ 21:29:44
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/
Postat av: mikaela

det var jättegulligt av dig! hehe!

Politiken har man gett upp och allt de lovar slutar att det blir raka motsatsen:P



Övrigt.....

Usas nya president verkar lovande iaf,! Världens ledande land har en svart president? det e historia..!

2009-02-04 @ 21:30:34
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/
Postat av: Fia

Apropå Helenas kommentar här ovanför: Jag tycker att det är positivt med systemet att skriva omdömen, för barn och föräldrar får väldigt tydlig och konkret information på det sättet, men det är extremt tidskrävande. När jag skrev omdömen i höstas tog det mig sammanlagt 18-20 timmar att skriva om alla mina elever i alla ämnen.

När det gäller Björklund blir jag bara trött. Jag tycker att han sköter sitt uppdrag väldigt dåligt, eftersom han inte verkar komma med förslag som byggar på information från och diskussion med lärarkåren. Hur ska de nya reglerna föra skolan framåt när han tar beslut som inte är förankrade hos de sakkunniga?

2009-02-04 @ 21:41:54
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Tack tack, jag skall ta mig an utmaning inom kort :-)

hoppas din dag varit bra?

2009-02-04 @ 21:55:59
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Flisan

Vilket bra inlägg!!!



Jag håller HELT med dig. Det är precis som du säger en smutskastningskampanj mot våra elever och skolan.



Jag har varit pedagog i skolan i snart 16 år. Jag arbetar på en skola som andra kallar "tuff" eftersom den ligger i en socialt utsatt förort i det sk. miljonprogrammet.... Jag känner inte igen varken mig, eller mina elever.



Jag har aldrig blivit hotat eller illa behandlad av mina ungar... Snarare tvärtom.... De ger mig styrka och hopp om framtiden....



Sen finns det ju alltid ungar, precis som vuxna som mår dåligt och därför inte alltid beter sig som man ska... Men det är en annan femma!



Stor kram



flisan





P.s. Tusen tack för din goa kommentar på min blogg!

2009-02-04 @ 22:08:35
URL: http://lillaflisans.blogspot.com
Postat av: Herr E

Major Björklund känns i min värld som ett skämt. Tyvärr.

2009-02-05 @ 00:10:23
URL: http://www.ejrevi.com
Postat av: Madeleine

Bara bra med mig, nyss hemkommen från dagis efter att ha lämnat Amanda. Ska göra mig redo för en kort dag på nya jobbet strax ;-) Gör ni idag då??

2009-02-05 @ 10:53:43
URL: http://www.muppsan.com
Postat av: Anki N

Tack o lov blev man inte politiker...

De är som de är o trots allt människor även om man tvekar ibland.



Önskar en god helg.



Anki N

2009-02-05 @ 11:08:39
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: E

Det där ska jag ta och läsa närmre då jag har tid. Är sen ut till backen nu men ren generellt så anser jag att det är majorer som talar utan ingen nämnvärd verklighetsförankring i dagens skola samt lärarutbildning.



2009-02-05 @ 11:52:31
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag är inte rädd för förändringar som är bra. Oftast vet man inte hur en förändring blir innan den sjösatts och fått utvärderas efter en tid. Att det är rörigt på många skolor i många klasser är väl knappast någon nyhet. Detta är ingen smutskastning, det är ju fakta. Jag har barn själv och kan bara säga att jag skulle bli glad om alla elever kan få en bra skolmiljö och så också lärarna. Många har säkert redan en bra skolmiljö men inte alla...alla är väl värda detta?

(Jag har inte läst artikeln bara det du skriver i din blogg)



Jag har erfarenheter från som dramalärare/fritidsledare på högstadium, som mamma och som en ganska livlig elev själv. Jag välkomnar mera ordning och reda i skolan. Omdömmen anser jag vara bra för alla parter fast jag förstår att detta är tidskrävande för lärarna.



Ha en fin dag! Kram :)

2009-02-05 @ 15:42:05
URL: http://lenakald.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0