Sömn

Igårkväll: fast besluten att s-o-v-a tidigt. Grus i ögonen. Trött, men lycklig. Tog en rask och välgörande promenad med en god vän. ;Min älskade lagade till sin fantastiska vitlökssoppa. Strax före 22 var jag på väg, sedan började jag prata med min älskade och läsa. Till sist var klockan 23.30!!! Lilla Liv vaknade för tidigt imorse och har mest tjurat över att behöva vara vaken, precis som jag. Nu lade hon igen de  bruna ögonen och jag ska göra det samma med mina spräckliga.

Jag vet att man blir mindre klok och intelligent av att vara riktigt trött. Hjärnan fungerar sämre. Dessutom blir man lättare sjuk och stressad. Grubblerier förekommer ofta i samband med sömnstörningar. Låter inte hjärnan vila, så det blir en ond cirkel av att hålla sig vaken och plåga sig med frågor som inget svar har...atrt sova på saken är ett klokare tilltag än att grubbla. Kroppen behöver sova. Ni kan se nedan hur en riktigt, riktigt trött hjärna resonerar och förstår det den stöter på...

Ur Wikipedia, med mina reflektioner
Sömn
är ett normalt tillstånd då en organism en kortare tid är synbart medvetslös och oresponsiv för stimuli.
Jajamänn, sömn det är så det man gör under dagarna då?

Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög.
Jo, man grubblar ju en hel del...

Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden.
Återhämtning, Vila?

Råttor som helt hindras från att sova dör inom ett par veckor. Den direkta dödsorsaken är oklar, men tros hänga samman med en allmän kollaps av immunförsvaret.
Ok, jag skaaaa sova!

Sömntryck
Under dagen när vi är vakna ökar gradvis sömntrycket, som är den kraft som säger åt oss att vi ska sova.
Jag trodde det var ögonen som bara sved. Sömntryck, ett annat ord för ögongrus.

Samtidigt ökar dock också den inre klockans vakenhetssignal, för att vara som starkast framåt eftermiddagen/kvällen.
Aha, ett annat ord för kaffe- vakenhetssignal! Den ökar när man dricker kopp efter kopp...

Därefter börjar vakenhetssignalen sjunka, och vi faller i sömn av det sömntryck som byggts upp under dagen.
Kaffemängden sjunker eftersom man har så mkcket grus i ögonen att man missar koppen när man häller?

Ju mer djupsömn vi sover, desto mer minskar sömntrycket.
Ju djupare man sover, desto mindre grus i ögonen. Äntligen börjar jag förstå!

Under natten minskar gradvis också vakenhetssignalerna från den inre klockan.
Tacka för det att man inte dricker kaffe på natten!! Man är väl sund och klok.

Gonatt gott folk! Nu kryper jag ner bredvid lillan och sover förmiddag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0