Ord är energi



Ord är energi. Tankar är energi. Handlingar är energi. Vad vill du dina medmänniskor?

Vill du ge dem energi:
Genom att njuta av att de strålar, mår bra, är centrerade och har ett gott energiflöde mellan sig och omgivningen. Såhär enkelt tror jag det är: Kärlek kan inte ta slut, om man ger kärlek så växer den och den räcker till fler som orkar ge till andra...

Eller vill du beröva dem deras energi? Eller åtminstone se till att de inte strålar, mår bra, är centrerade och har ett gott energiflöde mellan sig och omgivningen. Rädsla sprider sig på ett likande sätt som kärlek. Rädsla för att inte räknas, inte ha ett värde, inte få vara sigsjälv, svälta...Jag lyssnade på en man som suttit i koncentrationsläger. Det värsta var inte svälten, sjukdomarna eller misshandeln. Det värsta var avhumaniseringen. Genom att tilltala fångarna som nummer, behandla dem som djur avhumaniserade man...

Det är alltså inte ok...

Att kalla någon idiot
Att kalla någon för n00b
Att säga åt någon att hålla käften
Att svära åt någon och ge den öknamn
Att ironisera över någon, för att det roar
Att nypa, slå eller riva
Att hota...

I ett samhälle finns etik och moral, överenskommelser på olika plan för att värna individen. Man får inte kränka eller misshandla. Det är också en självklarhet, för de flesta.Men det händer i lite midre skala här och där..
Jag ska punkta ner några exempel och sedan komma med två nyhetsnotiser som jag menar handlar om detta. 

Ur Brottsbalken (SFS 1962:700)
Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1§ eller 2§, för förolämpning ttill böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

15 årig pojke åtalas för att ha kallat poliser för grisar.
HAn passerade poliserna och nöffade. Poliserna gick ifatt och frågade vad han avsåg. Pojkens svar var att han inte tyckte om poliser och att poliser var grisar. Poliserna pratade vidare med honom. Till sist lugnade han ner sig.  Man beslöt att föra saken till åtal, även om det inte är det vanligaste vid ett sådant här tillfälle, så bedömdes det denna gång vara riktigt. Möjligen för att han faktiskt framhärdade, tänker jag. Han trodde tydligen på fullt allvar att man har rätt uttrycka sig som man själv behagar. Det finns en sorts åsiktssjuka, som jag ser och som jag skrivit om tidigare. Men jag tycker ju så!! Det är ingen mänsklig rättighet att kränka människor, dock. Jag tror inte det kommer att bli det heller inom överskådlig framtid. En annan faktor i sammanhanget är detta med ansvar: pojken ångrade sig och tyckte själv att han gjort tokigt, när han till sist förstod allvaret, dvs blir åtalad. Låt oss hoppas att han lärde sig något också och inte bara säger så för att blidka.

När man ger sig på samhällets ordningsmakt, pissar man dessutom på demokratin. Tycker jag.
Blogg som visar på plakat under en demonstration som kränker polisen.

Poliser kallade upprorsmakare för apa, blatte.
De tre poliserna är identifierade och har förflyttats. De åtalas också med sin egen film som bevis. Deras tilltag är också extra allvarigt eftersom polisen jobbar hårt på att skapa goda relationer i oroliga tider och områden.Mycket av deras hårda arbete med detta kan gå i kras, med bara några ord och beroende på hur ordningsmakten hanterar situationen. Rikspolischefen Bengt Svensson säger: Om ordvalet verkligen står för attityder och värderingar hos dem som fäller orden är de personerna inte välkomna inom polisen. Han tror inte att ordvalet i polisbussen på Rosengård speglar någon utbredd inställning inom poliskåren. Tvärtom säger han att nyheten spritt förstämning hos 99 procent av kåren.

Så till dagens ord:
Mer paljetter till alla: Gläns, stråla och var fantastiska DU!


Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Det är en het debatt det här, det finns väldigt mycket åsikter men egentligen inga givna svar. Man ser ju ofta till förmildrande omständigheter när man dömer i brottsmål, personen har blivit utsatt för blahablaha.. Jag tror att poliserna i Rosengård har tvingats arbeta på helspänn under många års tid och därmed skapat ett förakt för de som nonchalerar lagen. Jag försvarar inte beteendet men jag kan ha förståelse för att de kan ha uppstått...

2009-02-11 @ 19:00:51
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: marie

jag förstår inte varför man måste såra och kränka medmänniskor, det för inget gott med sej.



tycker man något, som sårar så är det bättre att vara tyst, för visst man kan inte gilla alla, men det blir inte bättre av att säga något dumt.

det är nog något som man ska hjälpa barnen och förstå från grunden.

2009-02-11 @ 19:22:40
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: marie

det är ok, då länkar jag dej med =)

2009-02-11 @ 19:23:52
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: soffie

fattar ej varför man ska vara elak mot andra,det bästa är om alla kunde lära sig att bara gå därifrån om det uppstår en knäpp situation som man ej klarar av,

himla bra skrivet,

må gott

2009-02-11 @ 19:28:56
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Kattis

Hejsan!

Vad kul att du gillar min blogg, det blir jag jätteglad för. ;D :D

Visst får du länka, jag gör detsamma med din.

Tänkte på dig idag, att jag skulle kika in till dig.

Nu har jag inte kikat in hos nån....men men.

HA en skön kväll!

KRAM

2009-02-11 @ 19:48:36
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: spider

klart du får länka =)

2009-02-11 @ 19:55:02
URL: http://spiderchick.blogg.se/
Postat av: E

Så bra och tänkvärt skrivit, det är något för värdegrundsarbetet i skolan det...Tackar, ska kika på utmaningen.

2009-02-11 @ 20:30:13
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Rockabilly babe

Absolut ;)

2009-02-11 @ 21:14:19
URL: http://raggarsvin.blogg.se/
Postat av: Mikaela

länka mig du=)



Jo jag äter omeprazol men ska få prova de du skrev nyss. läkaren ringde idag och kolla läget, schysst:p han vart lite sne kanske för jag inte hämtat ut det än. Men har varken haft tid eller ork att göra de, har ju ändå kvar tabletter från förut.





Emilio, bebisen är 5 månader. länken till henens blogg finns på min sida! Mamman heter Isabel!

2009-02-11 @ 21:25:41
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/
Postat av: Erika

Visst får du länka till mig, det går så bra. Vet inte vad som är fel med den länk som går till din blogg. När jag klickade på den i kommentaren du skrev idag, så kom jag till Google och blev uppmanad att söka efter bloggar. Fick gå in i min Live Traffic Feed, och klicka mig hit till din blogg därifrån.



Här har det snöat hela dagen och gör ännu, så nu blev det vitt även i denna delen av landet.



Vinkelevink och en bra morgondag hoppas jag du får.

2009-02-11 @ 21:50:15
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: strömma

Hej



Jag kikar runt bland bloggarna och hamnade på din sida. Kul med fler som har 6 barn.



Tänkvärda och bra inlägg hos dig och nu ska jag läsa vidare här ler.



Hälsningar ifrån ett kallt Östersund -22



strömma

2009-02-11 @ 23:49:38
URL: http://lojrom-vittvin.blogspot.com
Postat av: Duracellmamman

Ett djupt inlägg, som berör och utan tvekan får en att stanna till. Ibland skulle man önska att hela världen kunde gå hand i hand...



Önskar Dig en UNDERBAR torsdag!!



Kramis!

2009-02-12 @ 01:05:19
URL: http://duracellmamman.se
Postat av: Peter Olofsson

Klockan är nu 06.22 och jag har varit uppe i några timmar nu, sett till att min äldta son kommit iväg till arbetet (inga problem för honom att gör det, han tycker precis som jag om sälskap på morgonen och vad gör man inte för sin duktige son) Sedan har jag suttit och svarat på några mail på [email protected] denna grymma sida som jag tvingats skapa för att få lite rätsida på smärtproblematiken här i landet, skulle vilja berätta om vad folk skriver på mailen, jag har ju ingen tystnadsplikt, men självfallet så stannar allt inne i mitt huvud. Lidandet och sorgen är enormt även i vårt sk välordnade land. Alla har inte heller turen att ha funnit kärleken i livet som jag och min fru t ex om en kvart väcker jag henne och ger henne mediciner så att hon kan somna om utan att vakna av så kraftiga smärtattacker så vi måste åka ambulans till sjukhus för att få morfindropp, i år har vi redan hunnit med två sådana resor. Läser som vanligt det fina och kloka som du skriver, vet vad det kostar på att skriva det, kanske inte idag men i morgon, men jag är tacksam att du gör det ska du veta. Har ännu inte läst morgontidningen vet att jag precis som du kommer att bubbla av saker som jag vill ta upp och disskutera, Lilla Frun vaknar vid tolvtiden så fram till dess så får jag hålla mig till nätet. Har en del ansökningshandlingar som jag ska skriva också idag. Lyssnar också på din vilsamma musik.

Självklart så antar jag utmaningen att berätta lite sanningar, 7 st om mig själv alla sanningar finns redan i mina bloggar men att få ihop dem blir intressant. Ha en fin dag mvh från Peter Olofsson!

2009-02-12 @ 06:34:33
URL: http://www.oumberligating.blogspot.com
Postat av: Daniel

Glädje, ett leende, småa ting och gester ger energi.



Den energin e viktig- och att respektera.

2009-02-12 @ 08:12:22
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: marie

amanda är 7 år...hon är inne i en liten jobbig period....

det är ju så med barns utvecklingar.

livet är som en berg-o-dalbana både för barn och vuxna =)

2009-02-12 @ 11:27:38
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Linda

Har du letat efter mig? Va glad jag blir =) Inte att du fick leta runt, men att nån tar sig tid för att leta efter mig... =) Självklart får du länka till mig, dock varnar jag för en del bittra inlägg framöver ;)

Ha en bra dag!

2009-02-12 @ 11:28:38
URL: http://justmeforyou.blogg.se/
Postat av: Lena

Ord bär kraft så är det bara!



Jag håller med dig i din text. Inte alltid lätt att lägga band på alla sina ord men att försöka eftersträva vänliga ord är absolut det bästa för både en själv och andra :)



ha en fin dag, kram!

2009-02-12 @ 12:57:34
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vilket otroligt, suveränt, fantastiskt (superlativen räcker inte till) inlägg!!!!

Ja ja ja säger jag...du har så RÄTT!! Skriver under direkt..... Jag lever efter filosofin att man måste ge för att få (kärlek, respekt etc)-ALLTID!! Tusen tack för din fina kommentar-värmer!!

Ha en fortsatt bra kväll tillsammans KAN vi!!! Min fast övertygelse!! Massor av kramar till dig

2009-02-12 @ 20:54:49
URL: http://livscoach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0