Yoga, ett mode 1954 och 2009

En överraskning:
Idag gjorde jag ett fynd. Jag har länge tänkt mig att jag skulle vilja ha ett tidningsställ för att kunna ha några av våra gamla tidningar framme. Både som prydnad och för att man ättare ska komma på tanken att läsa. I stugan fanns sådana fulla vindan, för 50 år sedan lades de dit, man har helt enkelt använt dem som isolering. Det var bland annat  tidningar från krigsåren. Jätteintressant, att läsa om det som finns i historiebäcker idag - fast som nyhet. Man kan lugnt säga att vissa saker glömts bort i historieböckerna, eller förskönats. Idag när jag sprang ner i källaren, uppenbarade sig ett sådant tidningsställ i sträng, precis som jag önskat!!! Jag är övertygad om att min älskade gömt den där, för att jag skulle få bli överraskad. Så många gånger som jag pratat om ett sådant ställ....Liv tyckte det var sensation också och undersökte det noga genom att på en mängd olika sätt slänga det i golvet så det dånade...

Nyheter från 1954: Yoga har kommit på modet!
En huvudrubrik i tidningen Allers, nr 47 1954. Den rubriken kunde likagärna ha skrivits nu - detta år. Lite här och var kan man man läsa om tekniker och kända personer som utövar yoga. 

Personer som intervjuas är Fru Karin Schalander - som lärt sig kontrollera icke viljestyrda muskler, Hans Fredlund - som inte är samma människa vare sig fysiskt eller psykiskt som innan han kom i kontakt med Yogan. Björn Sjövall har lärt sin son lotusställning och säger att övningarna hjälper honom till fullkomlig avspänning och tankekoncentration. Yogaprofessorn Shyam Sundar Goswami har många elever i Sverihge, och han förespråkar indisk hatha-yoga. Han hade själv lärt av en 110 årig yogi, som i sin tur lärt av en guru. Det utomsinnliga medvetandet är en mäktig kraftkälla, vilket man genom yogan vill nå. Yoga kan förhjälpa människor till intellektuell kapacitet under harmoniskt utvecklande av de intellektuella, viljebetonade, moraliska och andliga krafterna. Säger Professorn.

Vad är förhjälpa??? Det ordet används nog inte idag...


Kommentarer
Postat av: Alba

Mmm så snyggt! De matta färgglada rullarna ser betydligt mer dekorativa ut än moderna magasin!

Lyckat! Vilken vägg har du satt den på?

2009-02-17 @ 08:21:42
URL: http://absolutalba.blogg.se/
Postat av: Pia Lindström

Hej!



Jag håller just nu på med en yogauppsats som behandlar yogans historia i Sverige och där Shri Goswami och Karin Shalander självklart omnämns. Det vore fantastiskt roligt att få möjlighet att läsa denna artikel och få input till min uppsats!! Skulle du kunna tänka dig att sälja tidningen? Eller kopiera upp artikeln och skicka den? Mot ersättning givetvis!

Du når mig på mailadressen ovan!



Vänliga hälsningar

Pia Lindström

2009-11-18 @ 12:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0