Intuition

Jag har ju en kategori som heter just så, intuition. Men som jag nästan aldrig skriver om nuförtiden. Därför vill jag ägna detta ord en tanke. Vad är intuition, har alla det? Jag tänker på fingertoppskänsla. Men å andra sidan så kan en person "utan farstu" också vara intuitiv. Så det är inte självklart att det hänger ihop med social kompetens. Det kan till coh emd vara så illa att någon känner på sig något. Men istället för att förstå att det är en föraning, eller en kvalificerad gissning - så benämner människan det som poppar upp i huvudet. Det är ju inte självklart att grannfrun vill få frågan varför hennes man är hos frun i huset intill, eller att chefen vill få frågan om hur planerna för ett projekt ser ut, innan denna själv funderat färdigt på om och hur projektet ska sättas i sjön. Ni vet hur somliga inte verkar ha något filter, det som dyker upp i knoppen blir till prat. HUR ser den inre dialogen ut då? Finns någon?

När det gäller chakran är intuitionen, seendet kopplat till "det tredje ögat". Detta chakra har sitt centrum i pannan. Spiritwarrior har skrivit mycket, är mångordig. Bland annat om Chakran. Han skriver att: Balans i pannchakrat ger en känsla av att vi har riktning i livet, vi vet vilken väg vi ska ta och är inte rädda för att följa den. Blockeringar här kan leda till att man blir förvirrad, man vet inte vilken väg man ska välja, det kan ge problem till att fatta beslut, man blir så kallat tungsint. Pannchakrat vibrerar med färgen indigo.Pannchakrat är centrum för intelligens, intuition, förståelse, klarsyn och mål. Vi balanserar vårt pannchakra genom att våga se in i oss själva, lita på våra intryck och vår intuition. Tyvärr tvingas många barn hämma detta chakra under uppväxten och förklara sina upplevelser som fantasier och påhitt.


Om ni vill läsa något som till och med jag tycker låter knasigt, så varsågoda: Hur man öppnar pannchakrat.

På sidan Quantum Intuition, kan i läsa mer om hur man boostar kreativitet och reducerar stress. Bilden till höger därifrån.

Enligt Wikipedia
Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta, och ställs ofta i motsats till att resonera och förstå logiskt

Enligt paranormal. se
En slags känsla av vetskap, icke baserad på medvetna slutsatser utan relaterad till den del av hjärnans minnen som vi inte har medveten tillgång till.

Att träna sin intuition
Det finns tusen förslag på hur man kan träna upp sin intuition. De flesta vill ha en summa pengar för att "hjäpa till".
Jag skulle vilja komma med ett påstående: Det är nyttigt och hälsosamt med en god intuition, men man behöver lära känna sin egen version av intuition. Man måste också förstå skillnaden på fakta och föraningar.  Att sätta sig i godan ro och meditera, att läsa en bok, ro över en sjö. Bada. Vad som än gör att du slappnar av och att bruset från omgivningen faller undan till förmån för dig egen inre röst, det gör att du kommer i kontakt med din inre röst. Din intuition. Det gör dig centrerad och lugn.

18 - MånenKan man vara för intuitiv?
Ni vet dendär magkänslan, den första gissningen som oftast är rätt. Vad händer när man speglar den mot omgivningen eller själv rådfrågar hjärnbarken. Ofta, alltförofta kör huvudet över dendär första tanken. Men man kan vända på det också. En person som bara lever utifrån föraningar, lever i fantasin, inte är förankrad i det värdsliga mår inte bra. Man kan till och med  beskriva det som ett psykotiskt tillstånd. Tänk om dina drömbilder och infall var det enda som kändes verkligt. Gränsen mellan att vara sund och sinnessjuk är hårfin- precis som den mellan liv och död. Därför är det så märkligt att många låtsas som om psykisk ohälsa bara är något som drabbar andra och "svagare" personer. Jag skulle istället vilja säga såhär: De som är på gränsen till en psykos kan i själv verket vara mycket starka personer, men också väldigt känsliga. Mycket intuitiva. De kanske alltid har varit det, men aldrig fått hjälp att förstå och kanalisera sina välutvecklade antenner. Istället har de som barn lärt sig lägga locket på allt de förnimmer och lärt sig tro att allt är fantasier.


Intuitionen, den inre rösten.
Det är så jag tolkar tarotkortet månen. Den handlar om starka känslor, fantasi, drömmar och intuition. Det som är dolt under ytan. Men kan också innebära beroende, psykos och att gå vilse i sina känslor.

Balans, det är hemligheten till hälsa. Såväl själslig som kroppslig.
 
Vad är intuition för er?Hur gör du för att lyssna på din egen inre röst?


Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Intressant det du skriver. Vi hade en diskussion på jobbet igår just kring intuition. Diskussionen handlade om att man idag inte helt kan lita på att man får en korrekt bedömning när man t ex använder sig av sjukvården. var och en av oss hade minst två erfarenheter var där det tydligt visade att sjukvården haft fel och tack vare vår egen intuition eller magkänsla så hade det slutat väl ändå.

Vad jag vill säga är att min intuition är det jag litar mest på!!

2009-02-19 @ 10:10:02
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag går på magkänsla, brukar lyssna för mycket på min inre röst, men jag går ut mycket med hunden o tänker oxå.

Men det är som sagt konstigt jag är uppvuxen som asfaltsbarn i Malmö.

Men har en sån förkärlek för landet o djur.

Kan nog vara för att jag fick chansen att komma till ett lantbruk som sommarbarn när jag var 8 år.

O sen fått åka dit nästa när som, sommar som vinter.

2009-02-19 @ 10:55:20
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Daniel

Magkänslar blandat med inväxta varningssignaler som en produkt av ålder, erfarenheter å tabbar man gjort genom åren. Magkänslan borde man gå efter.

Intressant intuition läsning!

2009-02-19 @ 14:11:29
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: marie

jag går mest efter känslan om det känns bra, och lite erfarenhet har man väl i bagaget.

men ibland kommer den där känslan som gör att man känner på sej, som är olustig ;)

2009-02-19 @ 18:52:09
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Aha, tack för "översättningen"

Fortsatt trevlig kväll, nu är det hockey snart

2009-02-19 @ 18:52:39
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: soffie

en mycket intressant läsning blev det för mej,

jag är en sån person som alltid lyssnar på mej själv jag mådde väldigt dåligt en lång tid å efter det har jag bestämt att aldrig må dåligt igen,

tack för läsningen å ha en bra kväll



2009-02-19 @ 19:25:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: E

Jag svara det imorgon, jag ska stupa i säng nu...Och NEJ ingen sådan berömd felsägning. Godnatt

2009-02-20 @ 00:04:36
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har sagt det förut och säger det igen, vilka fantastiska inlägg och vad genomarbetade de är, härliga att läsa, mina två inlägg idag blev inte mycket att komma med(ler). Nu är det ingen tävling det här utan en skapande process, men även där vill man ju ibland prestera något "vackert" Det här sista inlägget som jag nu skriver under ser så fantastiskt grafisk fint ut även innan jag läste texten!

Ha nu en fin dag mvh från Oumberlige Peter!

2009-02-20 @ 08:11:19
Postat av: Peter Olofsson

Min länk kom inte med ovan provar igen så får vi se vad som händer, mvh från Oumberlige Peter igen då!

2009-02-20 @ 08:12:50
URL: http://www.oumberligating.blogspot.com
Postat av: Peter Olofsson

Gör ett ytterliggare försök att få med länken mvh från www.oumberligating.blogspot.com alltså Peter Olofsson!

2009-02-20 @ 08:14:40
URL: http://www.oumberligating.blogspot.com
Postat av: lilitha

Ja, det var en intressant läsning. Jag tror att vi alla är intuitiva men att vi är för stressade att lyssna och känna av. Men det är min åsikt. Själv lyssnar jag på mitt inre hela tiden. Min intuition är min bästa vän, min skyddsling. Kanske låter "knäppt", men så är det. Jag lyssnar alltid på den första känslan och oftast så stämmer det. Men visst är det viktigt att man är i balans... Vissa dagar så funkar ingenting. Man tappar bort nycklar, mobilen, var la jag byxorna, stängde jag av kaffebryggarna osv. Man är uppe i varv och ingenting funkar... Då är det svårt att lyssna till sitt inre...det går bara inte. Det räcker att jag har stökigt hemma, å det har jag ofta, så brister koncentrationen och intuitionen är som bortblåst. Alltså det gör så att jag får svårt för att andas.. haha. Hmmm, jag måste nog fundera lite över det här... Det var en trevlig blogg du har förresten.

2010-07-06 @ 13:32:24
URL: http://lilitha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0