Google inte alltid giggle

I lördags hände något besynnerligt när jag Googlade. Hela tiden när jag ville klicka vidare på något intressant fick jag felmeddelandet att sidan jag ville öppna kunde skada min dator. Tydligen orsakade detta stor oro i världen eftersom Goggle kunde bära på skadlig kod. Det läsa jag om i Computor Sweden idag. Jag däremot- gick en omväg och klippte in den skadliga adressen. Problemfokuserad och lösningsinriktad som jag är. För jag var så vetgirig och jag var sååå övertygad om att min älskade gjort en uppdatering av datorn som ställde till det. I mjugg svor jag och tänkte att jag måste påpeka detta om det inte går över. Men någon skadlighetsfaktor- lade jag inte in i mina beräkningar. (förlåt älskling). Jag förstår ju nu efteråt att jag uppförde mig oansvarigt och dumt som ett spån. Men jag är i grunden väldigt godtrogen och tillitsfull!?

Min älskade har dessutom rivit ur (YES papperstidning) en intressant krönika av Elza Dunkels i tidningen Computer Sweden. Jag har det på Google heter den. Apropå vanan att googla så snart en fråga finns som inte har något svar..för tillfället. För snart, inom några tangenters tryckningar så kommer jag ju att ha funnit svaret. Att fråga någon som sitter strax intill, eller slå upp i ett vetenskapligt förankrat lexikon, kan kännas som avlägset. Ändå- om någon har svaret på tungan eller strax kan finna det i sina hjärnvindlingar, så är ju chansen minst lika stor att det denne person berättar är sant som att det som vaskas fram i googlandet stämmer.

Propaganda då?!
Allt som står på internet är till syvende och sist skrivet av människor. Med olika motiv. Det kanske är där den största skillnaden ligger. Om du frågar en vän, kan du veta något om vad denne person står för, vilka värden denne representerar. För visst är det så: att alla fakta oavsett hur torra de kan verka- är en presentation och tolkning av verkligheten. I samma tidning finns detta problematiserat i en krönika som heter Håll ögonen på Google. Denna skrevs efter att Google under lördagen drabbats av just det datahaveri som jag beskriv först.

Problemet med att ett privat företag fått en så stark ställning som informationsspridare är att det är mycket svårare att få inblick i arbetet än om en myndighet har samma ställning.
Vad händer om Google, trots att företaget har som en regel att man kan tjäna pengar utan att göra något ont, hamnar i händerna på onda människor med en politisk agenda?

Nu har jag ju gått igång ordenligt och söker vidare bland artiklar, till min stoora förtjusning fann jag att jag varit precis lagom paranoid och tillitsfull. Det var den mänskliga faktorn som ställt till det och ingen ko på isen. Det kan ni läsa om i Den mänskliga faktorn bakom Googles krasch.

Om man Googlar på google får man fram:
Google- earth, translate, video, toolbars, maps, .com, chrome, scholar,analythics...typ...

Slutsatser? Tja jag ser fram emot att höra era. Jag bara pustar ut jag...digital invandrare som jag är.



Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Har lagt till dig som länk men lyckats lägga till fel..då kom en annan sexbarnsmamma upp :P

En rosa som inget sagt...får in och ändra där .

Hoppas du haft en bra dag :-)

2009-02-03 @ 23:35:08
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Gladana

Jag har en utmaning till dig.;0)

Kramar

2009-02-04 @ 02:01:26
URL: http://gladana.blogspot.com
Postat av: Nike

Vad gjorde vi innan Google!?



Har jag en fråga är min första impuls alltid att googla det. Man hittar ju nästan alltid ett svar. Är det viktig information (vetenskapligt, för ett skolarbete etc) är jag förstås lite mer källkritisk och kollar kanske till och med upp det på en annan sida - men jag BÖRJAR alltid med Google.



Apropå att Google kan användas i dåliga syften så HAR det ju redan sålt ut lite. När kinesiska Google launchades så var det med grov censur, där kritik mot Kina tagits bort ur systemet.



http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=515932

2009-02-04 @ 23:11:21
URL: http://culturalstuff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0