Makt

Alla har makt. Personlig makt är något som det skrivs om i Castanedas böcker om indianden Don Juan.

“Everything we do, everything we are, rests on our personal power. If we don’t have enough personal power the most magnificent piece of wisdom can be revealed to us and it won’t make a damn bit of difference.” Don Juan speaking to Carlos Castaneda-

Genom att vandra hjärtats väg i livet bygger krigaren upp sin kunskap och förmågan att manifestera sig i den verklighet som finns. Genom kunskap återupprättar krigaren sin inre personliga makt. Det ger balans, centrering och styrka. Jag tror jag ska ta och läsa boken "berättelser om makt" igen. Den står ju i vår bokhylla....Krigare vandrandes hjärtats väg som jag ju är...

Makt finns också mellan människor. Makt är egentligen ett sociologist/ psykologiskt begrepp. Det beskriver realtioner. I familjer eller på arbetsplatser. Med makt följer ansvar. Vare sig man känns vid sin makt eller inte, vare sig den är inoficiell eller officiell så påverkar den adnra människor. Berit Åhss Härskkarstrategier har ni kanske härt talas om. Det är ju ett sätt att skaffa sig makt på som inte leder till att andra mår särksilt bra. Men det fungerar!

Det finns goda ledare, dåliga ledare, de som vill ha full kontroll eller speciell kontroll inom ngt område och det finns strebers. Jag läste om Maktlystnad och ser tydligt framför mig företeelser och personer som jag mött under mina år som barn/elev/förälder/arbetande. Maktlystnad är alltså en del av någons personregister. I rollspelssammanhang kan det vara en egenskap man väljer att  spela ut.  Men i verkliga livet händer det också här och var.

Följande har Joakim Löv skrivit om maktlystnad: Maktlystnad bestämmer i hur hög utsträckning en person är villig att styra och dominera över andra människor. En maktlysten person tar gärna på sig att leda, styra och kontrollera grupper, ser makt över andra människor som eftersträvansvärt (motiven och metoderna varierar), är intolerant mot avvikande åsikter och kan bli hotfull eller aggressiv mot rebeller, svaga eller fiender.

En maktlysten person osm får möjlighet kan dessutom skaffa sig en postion där den har maktfullkomlighet: (tänk bara på hitler) Detta ur Thomas Böhlmarks blogg: måndag, februari 16, 2009
Maktfullkomlighet är dagens ord. Det personifieras bäst av Venezuelas president Hugo Chaves. I natt lykcades hann vinna det val som ger honom möjlighet att ändra grundlagen, vilket ger honom möjlighet att omväljas till president hur många gånger som helst. Jag vet inte vad det här beror på. Än så länge är det bara en akt av maktfullkomlighet.

En God ledare/medarbetare/pedagog/förälder/storasyskon: är inte maktlysten, den tar däremot ansvar för den makt som den har blivt tilldelad eller besitter. Den styr och leder, men på demokratiska grunder. Den känner omsorg om de som den har makt över och kan fatta även obekväma beslut. Den använder INTE härskartekiker. Det behövs inte, eftersom den är trygg i sin roll.

För vad vi människor än inbillar oss, så är det roller vi har, flera olika under ett liv. Vi ÄR inte makten, men vi kan ha en rollen som bär med  sig makt. HUR vi agerar i dessa roller- avgör om vi i slutändan varit goda eller dåliga för oss själva och andra.

Och MAKT i sig är varken ont eller gott. Makt kan vara mycket vackert. Tänk bara på Dhala i Lama...

Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Åh, jag gottade mig i Castanedas böcker när jag var yngre..Samtal med Don Juan med många flera .-)

2009-12-12 @ 22:00:42
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0