Instant Karma

Alla dina handlinga är ett aktivt val av dig. Idag tog jag en chokladboll och njöööt till kaffet. Det var inte en slumpartad händelse. Jag får bekänna för barnen då de kommit hem, att jag ätit en utan att be om lov. Det är ett aktivt val att "glömma bort" att äta frukost, alltid komma två minuter för sent eller vara vaken längre än man orkar. Problemet är när man börjar inbilla sig att man bara är ett offer för omständigheter. Då avsäger man sig kraften och styrkan att vara ledare i sitt eget liv. Energin går åt till att ursäkta inför sigsjälv och andra eller att beskriva hur orättvist och snärjigt man har det.

Karmat gör att du avsagt dig rätten till det som är ditt och låter din energi fullokmligt rinna ur dig på överslagshandlingar som gör att du inför digsjälv kan te dig oskyldig och rättfärdig. Nu ställer jag mig frågan: är jag helldre rättfärdig än ägare av mitt eget liv?Ord som avslöjar: Jag måste (istället för jag vill eller ska), Jag hinner (istället för jag gör dethär innan), jag ät tvungen att (jag behöver göra)....

Inte är det lätt, det finns så många ramar, marginaler och omständigheter, men ändå...Jag tänker på hon som satt i koncentrationsläger. Etty Hillesum, en ung judisk flicka som i andra världskrigets Holland fortsatte att se det vackra, trots att hon gick den plågsammaste död till mötes i Auschwitz gaskamrar. Som trots förintelsen omkring sig kunde glädjas åt "fältet med gula lupiner som sträckte sig ända fram till avlusningsbarackerna". 
Vem kunde ta ifrån henne henned inneboende frihet? Hon valde, att äga sin upplevelse och det liv hon förfogade över, det tog hon hand om.

Bilden Instant Karma är från en satsning som Amnesty gjort, en skiva från 2007 som gjordes för att rädda människor i Darfur. John Lennons musik med artister som R.E.M., Avril Lavigne och Green Day. Ni kan läsa mer om det här. 

Ett konkret fall av instant karma:
På hockeyavslutningen spelade alla lag, från U8 till A-lag ihop. En stor kille i U18 ville stödda sig mot målvakten som var U10:a, inför alla åskådare . Han tryckte till den lille killen, men fick målvaktsklubban genom skridskon och kunde inte komma loss själv. Han blev befriad av domaren efter att ha varit enbent med benet i konstig bakåtvinkel flera minuter, stapplande mot sargen och till allas spektakel...

 
Instant karmas gonna get you John Lennon

Gonna knock you right on the head
You better get yourself together
Pretty soon youre gonna be dead
What in the world you thinking of
Laughing in the face of love
What on earth you tryin to do
Its up to you, yeah you

Instant karmas gonna get you
Gonna look you right in the face
Better get yourself together darlin
Join the human race
How in the world you gonna see
Laughin at fools like me
Who in the hell dyou think you are
A super star
Well, right you are

Well we all shine on
Like the moon and the stars and the sun
Well we all shine on
Evryone come on

Instant karmas gonna get you
Gonna knock you off your feet
Better recognize your brothers
Evryone you meet
Why in the world are we here
Surely not to live in pain and fear
Why on earth are you there
When youre evrywhere
Come and get your share

Well we all shine on
Like the moon and the stars and the sun
Yeah we all shine on
Come on and on and on on on
Yeah yeah, alright, uh huh, ah

Well we all shine on
Like the moon and the stars and the sun
Yeah we all shine on
On and on and on on and on

Well we all shine on
Like the moon and the stars and the sun
Well we all shine on
Like the moon and the stars and the sun
Well we all shine on
Like the moon and the stars and the sun
Yeah we all shine on
Like the moon and the stars and the sun

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror stenhårt på karma och what goes around...men tyvärr så gör inte alla det. För övrigt en oerhört bra låt, så bra att jag måste besöka den på YT nu.



Kram

2009-04-04 @ 01:19:44
URL: http://thedevilwears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0