Runorna

Jag fick en fråga om hur Runorna fungerar. Det har jag inte svaret på- men jag har någon sorts början till svar. Hur det är för mig just nu. Jag tycker om det ursprungliga och enkla med runorna. Det gör dem samtidigt svåra att läsa av- för möjligheterna är många.

Några länkar:
http://www.multiart.nu/grimner/svenska/
http://www.runan.info/arkiv-ovrigt-08.html
http://www.uffes-smedja.nu/runor.htm

För mig är runorna något som berättar om vilka faktorer som är inblandade i en situation. Tarot är kanske för mig, mer siande än runor. Jag har lagt tarotkort och runor samtidigt och tycker att de kompletterar och förstärker varandra. Det viktigaste ändå: det är inga sanningar, eller ödesdomar man kan få fatt på- utan mer "vad står jag inför". Sedan är det ju som människa inte alltid lätt att skala av sina önskningar och sitt ego. Att våga se sigsjälv i vitögat, att första vad man står inför- det är svårt. Att upptäcka sigsjälv är att lära känna. Människan växer ständigt och när man är mitt i något och de stora frågorna sätts i rörelse- kan det vara svårt eller omöjligt att se klart på sin egen del och situationen. Det är då vi vänder oss till en god vän, en präst, tarotkort, eler drömmer intensivt. Tja, några stoppar också huvudet i sanden och ser hur märkligt världen omring fungerar och vilket fel andra människor begår mot den som är i hetluften...

Runor och tarot är ett symboliskt språk att reflektera med hjälp av, för mig. Det jag kan se för min egen del, är också det jag förmår jobba med för stunden. Därför skulle kanske någon annan se andra ting i min läggning- men det jag förmår utveckla är bara det jag kan acceptera om mig. Jag lägger heller aldrig åt andra än mig. Förutom min hjärtas syster vid något tillfälle. Jag använder bildspråket för att fundera över min roll i situationer, hur jag kan stötta eller så...Det handlar om mig.


Annars kastar man runorna i en ring, hur de lägger sig i förhållande till varandra, avstånd placering i cirkeln,läge... skall också läsas in. Mitten av cirkeln är då du och frågans kärna- man kan också lägga runor, göra bindrunor, skyddsrunor.


Så jag fortsätter lära mig så sakteliga. Till sommaren vill jag göra egna runor. På träbitar som jag vill samla vid havet.

Idag snöar det ljuvligt vackert. Det är ett skönt ljus utanför fönstret. Som gjort för att sitta inne och skriva.
Ingen bebis ännu...


Kommentarer
Postat av: KvinnaFruMamma

Hej kul med fler som är intresserade av bla tarot mm.
De flesta bloggarna är väldigt mode inriktade. Kul med fler mammor.

Ha en bra dag!

2008-03-25 @ 10:25:19
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se
Postat av: Lena

I flera år har idén legat i bakhuvudet.
Jag har en sten och den ska prydas av målade hällristningar. Tanken på runor har också funnits med men eftersom jag inte hittat de rätta orden lutar det fortfarande åt jagande män.
I övrigt så kommer vi snart och skakar ut vilda babyn!!

2008-03-25 @ 12:21:32
Postat av: bozkir

http://www.antalya-ws.com/futhark/FUTHARKT.HTM

2010-03-25 @ 13:39:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0