Vad är en vän

Om vänskap Khalil Gibrans Profeten
Och låt inte vänskapen ha något annat syfte än fördjupandet av er själ. Ty kärlek som söker något annat än svaret på sitt eget mysterium är inte kärlek, utan ett utkastat nät som endast ger värdelös fångst.

Jag tror inte nödvändigtvis på begreppet goda vänner. Jag har några få personer som får vara nära, mycket nära. Som har en plats i mitt hjärta, som jag känner mig besläktade med. De som kallar sig goda vänner är det inte alltid, å andra sidan.

Flertalet goda vänskapliga råd är i själva verket projiceringar av den talandes önskningar, behov och tabun. Säger en vän att du har dolda agendor och behov, har denne oftast själv i mycket hög utrsträckning. Det är min upplevelse.


Ibland kan goda människor vara tillfälligt goda vänner, i en viss stund eller situation. Man får låta det vara så. Kanske knyts inga band för livet. Men något viktigt hände. Det är också en sorts vänskap.

/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0