Wiccas

drakmamman 9/1/07 10:46 am Previous Entry Add to Memories Tell a Friend Next Entry

Förmodligen har folk bränt mig i något tidigare liv, några har nog velat göra det i detta livet också. 
Jag funderar på vilken sorts häxa jag skulle vara, om jag hade förstånd att bli det ordentligt. Förresten, jag rättar mig, jag funderar över vilken sorts häxa jag är...Det är nog inget man väljer, precis som med homosexualitet eller om man är ett begåvat mattesnille.

Det finns tydligen något som heter vildhäxor, roligt namn. Jag kan inte särskilt mycket om magi, förutom att jag verkligen tror att livet i sigsjälvt är magiskt. Jag kan också  känna mig hemma i DYO- filosofin. Den yttersta orsaken. Man tror att det finns något större än universum, något evigt, varifrån allt kommer. Tanken omkring vad ondska är känner jag också mig bekant med. Det finns ingen objektiv ondska, Varje Kraft som överdrives, övergår i sin motsats. En Kraft som vållar ont, är egentligen rätt Kraft men på fel ställe.  Däremot kan en människa ha ett gott eller ont uppstå i sina handlingar, vilket det är har betydelse. Jag tror människor använder sig av energi på olika sätt i sitt leverne. Ord är energi, tankar är energi, handlingar är energi. Energitjuvar har ju alla träffat på någon gång. Vi vet också vilken skillnad det är på att hjälpa någon osjälviskt eller att hjälpa någon för att själv få en fördel av det...mm

"Somliga ger med glädje, och den glädjen är deras belöning. Andra ger med smärta, och den smärtan är deras dop. Och det finns de som ger utan smärta, ej heller söker de glädje eller ger i vetskap om att givandet är en dygd; De ger som myrtenkvistarna i dalen skänker åt luften sin väldoft. Genom deras händer talar gud, och genom deras ögon ler han mot jorden." Profeten Khalil Gibran

Dessutom delar jag vildhäxornas förkärlek för lila...och diggar jag tanken med skuggornas bok. En sådan skulle jag ha! Den heter altlså så för att den följer en som en skugga i livet, man skriver ner det som är viktigt eller tänkvärt för en. En typ av dagbok. Om man känner sig som en vildhäxa så är man en, läste jag. Då är jag väl en då. Någon wicca kan jag ju rimligen inte vara, eftersom jag inte tror på någon gud eller gudinna i verklig mening. Jag tror jag bestämmer mig för att jag är en vildhäxa.

Här är en länk med diverse häx-sorter (varning för den hemska musiken!! Stäng av ljudet!)
http://www.libussa.se/html_hex/wicca_traditioner.html


  • Current Mood: contemplative

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0