På flygande fot

[info]drakmamman 7/15/07 05:10 pm Previous Entry Add to Memories Tell a Friend Next Entry

Nuläge
Jippey- jag har slutligen återvunnit den vilande kunskapen- jag kan ju flyga, bara jag vill. Imorgon bär det av till vår vackra huvudstad, i bil för att sätta det äldsta drakbarnet på ett flyg till staterna. Där ska au-pairas. I ett helt år. Jag har själv fött två av mina barn, ibland tror jag att jag tillverkade dem själv också- men det har visat sig att så inte är fallet. De har en finfin pappa som oxå hävdar att han vart med på ett hörn. I alla fall, jag har vana av två relativt små barn. Då är det en ynnest att få lära känna ett barn som redan är vuxet och flyger för fullt. Den resan påbörjade jag för ett år sedan. Det en hissnande skönhetsupplevelse, men också något som gör att småbarnslivet får helt nya perspektiv. Jag vill att mina barn ska få vara godmodiga och ge sig av för att berika världen med sina personligheter- men i ett helt år?? Inte ännu i alla fall, några stannar hemma ett tag till. 4, 7, 11 och 15 åringarna göre sig ännu ingen större brådska. Jag hinner nog vänja mig.


Drakbarnsfakta
Kan annars med lätthet frammana bilden av mig, när jag klumpigt tar sats från marken och flyger iväg dit i världen där de befinner sig för att bränna deras bakar eller någon annans fingrar om det behövs... Tur att jag har det som kallas självbehärskning. Livet har dessutom skänkt mig tillit till det goda i världen och barnens förmåga att själva v'äxa eller anpassa sig till det som sker. Drakbarnen, de är som draken med de röda ögonen allihop. (en bok jag läste som liten- återkommer med boktipset senare.) Sådana är de alla, egensinniga, vänliga, keliga, bestämda, blåser eld för att de kan, njuter av det goda, tjurar vid behov....tillslut kommer de att flyga iväg med sina glödande förväntansfulla ögon. Samtidigt som de lyckligt sjunger en sång...


Dagens ord
Inga goda råd idag- de kan bli dyra. SInnesstämmningen är hyfsad, förutom att jag känner mig i begrepp att ömsa klart snart. Det kliar inte längre, men jag börjar bli ivrig. Så då skulle dagens ord bli:
Om det slutar klia, kryp ur ditt skinn....inget vidare gott råd- eller hur!? Kan leda till stämningar, särskilt i staterna. Istället förmedlar jag gärna"The serenity prayer", som jag mången gång hämtar kraft i. Både i privatlivet och yrkeslivet.


God grant me the serenity
to accept the things I cannot change;
courage to change the things I can;
and wisdom to know the difference.


  • Current Mood: awake

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0