Att vila

[info]drakmamman 7/12/07 12:39 pm Previous Entry Add to Memories Tell a Friend Next Entry

Nuläge
Jag vilar i ömsandet. Vet inte om jag kommer att bli större eller mindre. Ändå övertygad om att alla människor ständigt blir mer än de var, samtidigt som de inte är desamma som summan av alla delar. Att vila just nu innebär att jag inte bryr mig om att jag ömsar skinn. Jag ligger stilla, så stilla en drake kan och andras bara ytligt, blåser inte eld, däremot ljum, varm luft över min älskade. Andra än jag behöver också vilan. Att utvecklas är att släppa taget om verkligehten, det som just var sant och säkert igår är kasnke inte det imorgon. Vila gör jag alltid när jag upptäcker att jag med full fart faller mot marken, det jag trodde var en dämpande fallskärm var inget annat en en oduglig reservskärm. Dessutom har jag helt glömt bort hur man gör när man flyger- fast jag är en drake. Det beror nog på att jag ligger så stilla.

Boktips
Förra boktipset handlade om Åke, vars mamma förvandlades. En underbar bok av Pija Lindenbaum. Både exmannen och min älskade känner igen mig i den. En rättelse där; Drakmamman blev inte arg för att doktorn ordinerade piller. Det var såhär att doktorn var en kvinna som sade att ingen medicin fanns, ändå ville hon ha 300 pix för jobbet. DÅ piskade drakmamman med svansen. Min tolkning är att doktorn ocksp var en mamma som vissa dagar var mer draklik- hon förvånades därför inte över det.

Dagens tips blir istället den underbara boken Profeten av Khalil Gibran. Utkom 1923. Den enda boken man behöver ha läst och som jag bär runt på överallt. Den läses i ett stycke eller tematiskt. Djupläsa koncentrerat eller hit och ditläsa. En bok som är unviersell, går bortom kulturer och religioner, tilltalar människan. Den sägs vara världens mest citerade. Almustafa har levt ett helt liv bland människorna i Orfalese, hans tid har kommit att återförenas med sitt eget folk. Byborna kommer till stranden för att ta farväl och ber honom säga några ord om olika saker; kärleken, äktenskapet, barnen, om att ge, om hus, om att äta och dricka. Jag rekommenderar den varmt till alla som tror att man kan vara till gagn för  världen och människorna genom att lära känna sigsjälv bättre. 

Dagens ord:
"Och om det är ett bekymmer ni vill kasta av er, så har det bekymret valts av er och inte blivit lagt på er. Och om det är en fruktan ni vill fördriva, så har denna fruktan säte i ert hjärta och inte i den fruktades hand"
Om Friheten, ur Profeten, Khalil Gibran.

  • Current Mood: loved

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0