När musiken tystnar

Idag har jag varit på Hockey med Lukas. Under träningen roade jag mig med att läsa vidare på "När musiken tystnar" Av Lars H Gustafsson. Jag återkommer med recension, än så länge är det en njutbar läsning. Boken är en biografi över Kyllan. En flicka som dog när hon var 10 år. Bokan tycks handla om hur musiken kans tystna i dubbel bemärkelse för en människa. Den handlar om livsvilja och glädje också, förutom ett musikaliskt intresse.



Såhär skriver författaren om den andra underliggande berättelsen i boken:
"Det handlar om vad som händer en människa när musiken tystnar...Musiken som sinnebild för vårt behov att leka, fantisera och skapa något eget, vårt behov av att själva få skriva en berättelse, en sång, en låt, om vilka vi är och vill vara....Musiken kan ibland tystna av sig själv. Men den kan också tystas."

Visst är det vad vi bloggare gör, vi skapar, fantiserar, skriver vår berättelse. Det finns också bloggare vars musik tystnat, eller tystats. Å andra sidan finns det människor som genom att blogga håller sin musik hörbar och inom räckhåll.

På tal om de grådvärgar jag tidigare skrivit om: Det kanske bor en grådvärg i mig också. Idag skulle de sista kakelbitarna på plats...Misann, visst hade jag mätat fel. Jag hade glömt en kapning på en sida....jag svär inte.
Men däremot så gnisslar grådvärgen tänder. Det skär i huvudet så jag får huvudvärk. Musiken tystnar.

Eller har huvudvärken och de svidande ögonen att göra med att jag ville njuta av min underbara sambo igår sent och imorse vaknade 6.00? En gosig, varm och snorig femåring kom nedkrypande, och skrapade med fötterna mot mina ben. Sådan njutning kan man ju inte tacka nej till. Giraffen hade han med, eftersom Tigermamman tillfälligtvis är på semster. Hampus låg ända tills han ville att jag skulle kolla vad klockan var, han hade mkt riktigt på känn att den var mindre än den brukar när han vaknar.

- Kan man kliva upp då?
Jo, det kunde man. ( Om man inte är mamma)
Så satte han sig med välling framför morgon- tv.

/

Kommentarer
Postat av: Eric

Musiken
tystnar
inte

Musiken
djupnar
öppnar ett oanat landskap
leder vidare
inåt, framåt, uppåt

Musiken
tystnar inte

2007-11-10 @ 21:05:13
URL: http://venture-x.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0