Indisk mat

Ikväll är jag och min älskade åter övergivna, hallen ekar...Det har blivit lite av en vana att vi går och äter på vårt favoritställe då, en indisk resturang. Jag kommer förmodligen att äta samma rätt som vanligt, och attsmaka lite av den super- starka såsen som Eric:s chicken masala badar i. Det är jättegott....

Jag fann en bra sida som översiktsvis behandlar Indien, maten, kultren
http://www.indien.nu/
Indienfakta

Sedan finns ju alltid dessa ljuvliga receptsidor, där man väljer råvara, typ av rätt etc och får fram en uppsjö av bra förslag på maträtter...Nu när jag fixat köket kanske jag borde bli lite huslig och sätta igång med matlagningen ?-))

Indisk mat 

Så brukar jag alltså kalla det, men tydligen är det inget bra begrepp. Nåja, någon kanske ändå vet vad jag menar med indisk mat. Eftersom Indien är så stort och matkuturen så skiftande. Det går tydligen att dela in lite grovt i norr och syd. Varje provins har ett eget språk och en egen matkultur. Det finns 18 oficiella språk. Men maten hör i stor utsträckning ihop med kultur och religion och i Indien finns det en mångfald av de tu. Det gäller också "bords- skicket". Mångfald är överhuvudtaget nyckelordet för Indien.

Hinduism
Till dig som tänkte; men i indien är de väl "Hinduister" kan jag säga...nja...Det var från början en västerländsk definition på människor boende på ett visst geografiskt område. Med tiden har det blivit en definition av en religion...eller 1000....jag säger något om det...Min käre sambo kommer säkert att hugga på denna krok ;-)

Man kan inte bli hindu, det föds man till. Däremot kan även om man inte är född till hindu välja att anamma delar av religionen. Yoga och meditation känner de flesta till vid dethär laget. Det är en polyteistisk religion, brahman är en gudomlig kraft, som finns i 1000 skepnader. Eller en. Eller ingen....Jag har också sett en siffra på 330 miljoner gudar och demoner...jag förmodar att ingen har räknat, utan att det står skrivet eller är en uppskattning....En hindu kan till exempel bli kristen, men förblir alltid hindu. Under livet och de handlingar människan tar sig för ger ett karma, hur karmat ser ut avgör hur många gånger man "tvingas" omfödas. Så detdär med kristen förlåtelse, det är inte aktuellt, handlignaran avgör- sedan får man ett nytt liv på sig att lära och reparera...Vi västerlänningar romantiserar ofta detta med reinkarnation. I själva verket är målet att gå upp i världssjälen, utsläckning, slippa återfödas.
Om hinduism

Måltiden avslutas alltid (förutom att man får betala för sig) med en skål innehållande anis och kandisocker. Det ger en frisk och fräsh smak i munnen, utan att man stör ut matupplevelsen. Det är annat än det nitiska kaffedrickandet härhemma som är så vanligt...

Jag säger MUMS!

Kommentarer
Postat av: Eric

Hugger, javisst!
Ingen blir eller är hinduist. Möjligen hindu.

Utsläckning är förresten en lustig västerländsk benämning av detta faktum att den individuella själen, atman, upptäcker sitt samband med världssjälen, brahman.

Näja, även här kan man ha olika förklaringar. Hinduismen innehåller ju i sig så många olika trosriktningar och läror.

Anguttara Nikaya är en favoritlektyr för mig, om vi pratar hinduism. Läs följande fina historia om kvalitet:
http://web.telia.com/~u66017486/an03-015.html

Kära Anette skrev bloggen före vi åt, så jag kan rätta en liten söt detalj. Jag lyckades undvika kycklingen, när jag nu ville prova en annan rätt än Biff Vindalo. Det fanns en tredje superhet rätt, Lamb Vindalo. Jag slapp därmed ännu en kycklingrätt, något som jag blivit duktig på sedan det nådens r då jag åt kyckling varje, varje dag...

2007-11-28 @ 18:00:55
URL: http://venture-x.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0