Den mörka materian

Efter att ha läst mer om guldkompassen och Althiometern har det uppstått ett starkt behov att läsa bokserien Den mörka materian av författaren Philip Pullman. Dessa böcker måste vi ha i familjebokhyllan, det är en hylla där vi samlar böcker som är för alla, där barnen kan gå och speja och förhoppningsvis hitta något guldkorn. Den avpassas efter familjens behov. I serien Den mörka materian ingår tre böcker: 1. Guldkompassen 2. Den skarpa eggen och 3. Bärnstenskikaren. Böckerna finns både på CD och inbundna hos Adlibris. Hos Bokus som pocket.

I Guldkompassen introduceras den värld som påminner om vår och huvudpersonen Lyra. I Lyras värld har varje människa en bit av själen vandrande bredvid sig i djurform, det kallas för en daimon. Lyras farbror kommer till den skola hon går på i Oxford och berättar att man på nordpolen kan se en annan värld genom norrskenet. Han skall företa sig en resa dit. Lyra följer efter sin farbror till den andra världen. Innan hon ger sig iväg får hon ta emot en guldkompass av skolans rektor. Boken handlar om Lyras öde att föra en kamp för befriandet av världarna och kampen för sanningen och det goda. Ministeriet försöker ta makten över världarna, på gatorna finns slukare som kidnappar barn och utför hemska experiment på dem, man skiljer barnen fån sina daimoner, detta resulterar i att barnen blir som zombies.

Del två Den skarpa eggen, utspelas i vår värld. Där träffar Lyra en pojke, Will som blir hennes
följeslagare. De kommer tillsammans i kontakt med en speciell kniv, som har två eggar. Den ena kan skära igenom vilket material som hellst, den andra eggen kan skära igenom luften, göra öppningar till andra världar. Med hjälp av denna tar de sig från värld till värld. Häxorna känner till profetian om Lyra. Barnen ska förstöra denna kniv men något kommer emellan. Lyra blir kidnappad. Lyras farbror för under tiden ett krig mot Auktoriteten, gud, som han vill förinta.

I del 3 Bärnstenskikaren söker Will efter Lyra. De besöker dödsriket, nya världar och möter nya existenser...Barnen försöker få tag på Lyras farbror för att hjälpa honom. Kriget fortsätter, man får svaret på vad stoft är..

Naturligtvis måste jag läsa dessa böcker i julhelgen...
Och se filmen The Golden compass som har premiär 7:e december. Ska bli intressant att se om den innehåller alla tre böcker, eller bara den första. Hoppas bara den gyllene kompassen, för då vankas säkert två filmer till...

Kommentarer
Postat av: Nike

Jag har last forsta boken, men jag var inte sa imponerad och laste aldrig vidare... och nu minns jag inte ett ord av boken. (Nar du nu namner det sa minns jag daimonerna, och att jag tyckte att det var en cool ide. Jag vill ha en daimon med! ...min skulle vara en skata *host*)

2007-11-26 @ 17:14:53
URL: http://felucca.blogg.se
Postat av: Anette

Kolla på hemsidan vilken daimon du har!! ( Jag länkade den från inlägget om Alethiometern) Klart du är en skata. Eller skatmamma...Du har ju varit här och hoppat omkring flera dagar nu i de snöiga drivorna...eller så var det dendär ungen som du lämnade i Ö- vik

Läs Aprilhäxan av Majgull Axelsson vetja, hon kunde liksom gå in en en kråkas kropp och flyga iväg. Coolt. Det ska jag absolut lära mig.

/ Anette

2007-11-26 @ 17:20:26
URL: http://sexbarnsmamman.blogg.se
Postat av: Nike

http://www.goldencompassmovie.com/

Check out who YOUR daimon is on this site!

2007-11-26 @ 17:27:01
URL: http://felucca.blogg.se
Postat av: Anette

Jo, det var på den sidan jag fann "min" diamon. Jag var ju som sagt en tiger som hette Leonidas.
På samma sida kan man ju också se trailern, som lockar mig...mycket! Jag ska se filmen

Du får höra av dig om vad du finner ut om ditt djur :-)

2007-11-26 @ 17:59:16
URL: http://sexbarnsmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0