Den gyllene kompassen

Det finns ju många gyllene ting. I alla tider har människor förvillats och förtrollats av det som är förgyllt. Jag tänker se filmatiseringen av  Philip Pullmans "den gyllene kompassen" . En bokserie i tre delar, som tydligen också finns som spel...ett julklappstips?

Jag fann en helt underbar sida om filmen som beskrev vad den gyllene kompassen, Alethiometern esom den kallas egentligen är: Den uppfanns på 1500 talet, och visar var sanningen finns. Den har en rad ålderdomliga symboler, genom att flytta kompassnålarna kan man ställa alla typer av frågor. Svaret är väldigt svårtytt och ingen nu levande person klarar det, utom möjligen Leira. Hon finns i ett parallellt universum där varje människa har en Daimon, en del av människornas själ som lever utanför kroppen. Den följer människorna och under barndomen kan den ändra form. Magisteriet styr och vill härska över alla världar, Lyra är det barn som enligt ödet är ämnad att äga kompassen och med dess hjälp kämpa för friheten. I norden härskar häxorna över himlarna och isbjörnar är de modigaste krigarna.

hemsidan kan du träffa din egen Daimon. Eller titta på filmens trailer, den retar verkligen aptiten. Om du klickar på bilden nedan kommer du också till hemsidan. Min Daimon är ett manligt Lejon som heter Leonidas. Jag är "Trevlig att tala med, självsäker, pålitlig, ödmjuk och blyg." Ja, det är väl bara att hålla med :-)  Tydligen fick jag min Daimon mailad till mig så jag ska kunna använda den..till vad vet jag inte. Jag får väl återkomma...

 

Så lite mer om Guld, och glimmande ting...
Vad sägs om "den gyllene regeln"- Allt du vill att andra ska göra mot dig ska du också göra mot dem. Här blir det genast knepigt, eftersom vi människor har helt olika toleransnivå för vad som är ok. Någon blir kränkt i djupet av sin själ när en annan rycker på axlarna. Detta ordspråk har jag tyckt om, ända tills jag som nybliven lärare hamnade i etiska och moraliska diskussioner med en klok och dominant elev. Han tålde ju behandlingen, alltså skulle han kunna ge den till andra...Så mycket jag och klassen lärde oss av detta "ordspåk", men inte var det att vi ska behandlas lika. Nej, hänsyn tagen till omständigheter och personlighet, det egna ansvaret att lyssna in andras reaktioner, det egna ansvaret att berätta hur man tar saker och ting, respekten för all denna mångfald, att det bara är den som blivit utsatt som kan avgöra om den blev illa behandlad, ett gott uppsåt kan leda till något som smärtar, är den som känt sig utsatt som vet om det, och sist men inte minst att skuldbeläggande inte leder någonvart. Egentligen handlar det om solidaritet.

Sedan vet vi ju alla hur det gick för kung Midas, vars önskan slog in: Allt han rörde vid förvandlades till guld. Det blev både ensamt och omöjligt att leva. Men rik blev han utan tvekan.

"Allt är inte guld som glimmar". Nej sannerligen, det finns sådant som glimmar för att locka oss. Se på all denna bling, bling som finns i butikerna, alla med perfektion ljussatta och manipulerade bilder av ett smakfullt inrett hem, av en lycklig familj, av en ljusnande framtid...Sedan finns det sådant som inte glimmar alls, men är guld värt..

Detdär tala är silver och tiga är guld...
det kan vi ju bara kasta i papperskorgen direkt. Det var säkert ett mycket viktigt förhållningssätt en gång i tiden, utifrån rådande kultur. Men om vi inte klarar av att kommunicera idag, då får vi det svårt.

Kolla gärna in trailern också...på hemsidan.
Tur att man har så många barn i så många åldrar, nog ka nman få med sig något av dem på filmen...

Kommentarer
Postat av: Eric

Testing:
"Allt du vill att andra ska göra mot dig ska du också göra mot dem."

Om du inte gillar att bli ledsen ska du vinnlägga dig om att inte göra andra ledsna.

;-E

2007-11-22 @ 20:15:28
URL: http://venture-x.nu
Postat av: Anette

Tja, Gyllene regeln fungerar ju ibland, och framförallt på ett filosofiskt och ideologiskt plan, som etiskt rättesnöre om man så vill. Men det kan bli tokigt för pragmatikern...eller den som bara ser ett skikt åt gången.

Testing:
Om jag tycker om och längtar efter att brottas, så uppskattar också andra att jag brottar ner dem...
Även om jag vill att höra sanningar om min person, och uppskattar att andra levererar sådana. Så är det inte säkert att andra orkar och uppskattar att få sanningar om sig sagda...

:*

2007-11-22 @ 20:48:07
URL: http://sexbarnsmamman.blogg.se
Postat av: Eric

Mera Testing:
"Om jag tycker om och längtar efter att brottas..."
...så ska jag fundera på vad andra kan uppskatta att göra.

"...om jag vill att höra sanningar om min person"
...så ska jag fundera å vad andra vill höra.

Hihi!!!

2007-11-22 @ 22:16:46
URL: http://venture-x.nu
Postat av: Anette

P-D

Testing, igen...
Och om du var en Pinoccio, och om det var retas,istället för ljuga som stimulerade tillväxten. DÅ skulle din näsa vara 500 meter lång, eller räcka ända till dina arbetsplatser...

Och förresten- kanske tiga är guld ändå (nej...)
/ Anette

2007-11-23 @ 08:17:51
URL: http://sexbarnsmamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0