Bok jag vill läsa

Jag vill fortfarande läsa boken: Guds älskarinnor.  Av Anita Goldman. Hon säger själv: "Antingen tycker man att de är dumma i huvudet. Eller så ser man dem som vägvisare"  För mig betyder bokens budskap att ingen kan ta livet och glädjen ifrån en, man bär sin frihet inuti. Den ska man vårda. Jag tror jag har mycket att lära av berättelsen. Kanske är det nu tiden är mogen för mig att ta emot den...

Di Leva om frihet
"Det finns dom som flyger fria i sin bur.
Det finns fria som är fångade som djur.
När allt blir tyst kan ingen höra dig ".


Såhär berättar Goldman själv om vad det var i hennes livskris som gjorde att hon behövde söka vidare...
- Jag och mina generationskamrater har blivit fostrade att förverkliga oss själva. Hela vår kultur bygger på att vi ska bli självständiga, självförsörjande, självgående och självsäkra. Allt handlar om ordet "själv".

Boken handlar om fyra kvinnor och en man som trots stort personligt lidande aldrig kompromissade med sin övertygelse.
Teresa av Ávila som i 1500-talets Spanien vågade sätta sig upp mot den patriarkala makten och gå sin egen väg. Vars avhuggna hand diktatorn generalissimo Francisco Franco lade på sin huvudkudde bredvid sig i sängen nästan 400 år senare.
Etty Hillesum, en ung judisk flicka som i andra världskrigets Holland fortsatte att se det vackra, trots att hon gick den plågsammaste död till mötes i Auschwitz gaskamrar. Som trots förintelsen omkring sig kunde glädjas åt "fältet med gula lupiner som sträckte sig ända fram till avlusningsbarackerna".
Marguerite Porete som efter 18 månader i stinkande fängelsehålor brändes på bål i Paris 1310 därför att hon vägrade böja sig för inkvisitatorerna. Fyra år tidigare hade prästerna låtit bränna hennes bok. Nu spreds den i allt vidare kretsar, översatt till flera språk, med påhittade manliga författares namn på omslaget.

Så vad säger ni...har inte de flesta nutidsmänniskor något att lära av detta.
/ Anette


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0