Stardust

"Are we human, because we gaze at stars, or do we gaze at them,
because we are human. Pointless really...
Do the stars gaze back- now that is the question!"



Under resan till Umeå, och Lars Winnerbäck- den underbara! Så hände också annat mysigt. Jag och min kära vän såg filmen stardust, efter ett märkligt infall från mig. Filmen är  ljuvlig, gullig och rar.Den visade sig vara så söt, att jag nästan storknade i början. Men det är en film som gör en på gott humör. En klassisk saga, man vet att det goda segrar till sist. Trots viss förutsägbarhet är filmen underbar. Den tar upp ämnen som vi alla kan känna igen oss i.

Egentligen handlar filmen om en ung pojkes utveckling till man. Tristan bor i en by, osm omgärdas av en mur. Denna mur får ingen passera, ingen vet heller rikgit varför. För tjugo år sedan gjorde hans far det- något väktaren tog lärdom av. Väl inne i den magiska staden på andra sidan gjorde han förstås en ung vacker kvinna med barn. Efter 9 månader står en korg vid muren, med en lapp. Pojken heter Tristan och växer upp med sin far. Han blir föräldkad i en ung, vacker och tämligen egocentrerad kvinna. Men han ser henne blott i kärlekens ljus. Han tar sig över muren för att hämta en falllen stjärna. Den ska han ge denna unga kvinna, så hon förstår hans stora kärlek. Väl inne i denna magiska värld upptäcker han att stjärnan inte alls är en bit sten, och att han har ett helt annat öde att uppfylla.

Filmen är en underbar berättelse om hur svårt det kan vara att veta vad kärlek är. Hur man kan ha kärleken framför sig utan att se den, hur lätt det är att offra sig av kärlek, hur det kan vara att leva i en roll som givits till oss av någon annan. Min favourit är den ökände flygkaptenen, som har en hel garderob av vackra kläder från Paris, som tar på sig klänningar och dansar till ljuv musik- i smyg. Så ljuvt och svårt...Han har dock funnit ett sätt att slippa skada en enda människa, det är bara att skrämmas och skandera ordentligt- att ha ett starkt och skräckinjagande rykte.

Och :-)
Den unge mannen, sittande i en krater. Ursäkta men har du sett en fallande stjärna, vi sitter mitt i kratern, den måste ha fallit här. Varpå hon svarar- Ja, det gjorde jag!!



Filmen Stardust baseras på boken Neil Gaimans bästsäljande roman med illsutrationer av Charles Vess.
Se trailern på filmens hemsida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0